Afkoopsom uitzendbureau.

Forums Carrière Afkoopsom uitzendbureau.

This topic contains 6 replies, has 2 voices, and was last updated by  NummerZoveel 1 month ago.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Pien
    Moderator

Zoon werkt al geruime tijd via een uitzendbureau bij een grote werkgever.
    Deze werkgever is van plan het contract met het uitzendbureau niet voort te zetten en heeft zoon gevraagd of hij rechtstreeks bij het bedrijf in dienst wil komen.
    Zoon heeft een studie overeenkomst (met bijbehorende schuld) bij het uitzendbureau en de werkgever neemt de vordering van de studieschuld dan over.
    Vandaag kwam het contract op tafel en zoon werd onaangenaam verrast.
    Zijn studieschuld bedraagt 3300 euro maar in het contract van werkgever werd een bedrag van 6000 euro beschreven als studieschuld.
    Toen zoon vroeg waar dit bedrag vandaan kwam werd hem vertelt dat dit een optelling van de studieschuld en afkoopsom van het uitzendbureau was.
    Zoon heeft niet getekend en aangegeven hier nog over na te willen denken.
    Onder deze omstandigheden blijft hij net zo lief in dienst van het uitzendbureau (waar hij een 32 uur garantie heeft).
    Bovendien is hij vrachtwagenchauffeur waar momenteel een enorm tekort aan is dus hij maakt zich geen zorgen dat hij niet aan het werk zou kunnen komen.
    Maar….hij heeft het wel erg naar zijn zin bij het bedrijf en zou gelijk een contract voor onbepaalde tijd krijgen…

Nou kan het aan mij liggen maar ik vraag me af of het gebruikelijk is dat de afkoopsom van het uitzendbureau wordt verhaald op de werknemer als, zoals in dit geval, de werkgever zelf het voorstel heeft gedaan de werknemer in dienst te nemen.

Wat is wijsheid???
    Niet tekenen en in dienst van het uitzendbureau blijven of een tegenvoorstel doen?
    Maar wat zou een reëel tegenvoorstel zijn?

Moderator
    Vragen? Problemen? --> mods@sayswho.nl

Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.

NummerZoveel
    Participant

Ik heb al veel voorbij zien komen, maar werkelijk nog nooit gezien dat een overnamesom als studieschuld in een arbeidsovereenkomst wordt verwerkt. Dat is gewoon raar. Als ze die kosten al zouden willen verhalen, dan moeten ze dat apart benoemen, want het zijn geen studiekosten.

Maar als het bedrijf iemand zoekt en uiteindelijk aanneemt via een wervingsbureau, dan worden die kosten toch ook niet op de werknemer verhaald? Dat zijn bedrijfskosten. De overnamesom is een vergoeding van de opdrachtgever aan het uitzendbureau, en daar staat zoon buiten. Ik zou daar dus niet mee akkoord gaan.

Tegenvoorstel zou dan worden dat de werkelijke studieschuld wordt overgenomen en met een afbouwclausule in de overeenkomst komt (waarbij zoon al water bij de wijn doet, omdat de afbouwtermijn ongetwijfeld opnieuw gaat lopen, terwijl hij bij het bureau vermoedelijk al een periode van die afbouwtermijn erop heeft zitten).

Kunnen jullie hier iets mee, @pien?

Pien
    Moderator
    Topic Starter

Bedankt voor de snelle reactie @nummerzoveel
    Hier kunnen we zeker wat mee.

Ik vind het ook heel vreemd dat de overnamesom en de studieschuld als geheel onder de noemer studieschuld in het contract staat.
    Mijn eerste reactie aan zoon was ook dat dit dan apart vermeld moest worden.
    Hoe langer ik er over nadenk hoe schofteriger ik het ga vinden dat ze de overnamesom door zoon willen laten betalen.

Zoon is er inmiddels over uit dat hij onder deze voorwaarden niet gaat tekenen.
    Hij is niet van plan voor de afkoopsom op te draaien.
    In het nieuwe contract is idd een afbouwclausule opgenomen waaronder dus ook de afkoopsom valt.
    Zoon heeft er bij het uitzendbureau inmiddels 11 maanden afbouwtermijn opzitten en is bereid die “in te leveren”, het bedrijf zal dan wel de afkoopsom voor eigen rekening moeten nemen.

Ik ga er van uit dat er aankomende week duidelijkheid gaat komen dus wordt vervolgt….

Moderator

NummerZoveel
    Participant

Succes gewenst voor zoon met de onderhandelingen, @pien.

Pien
    Moderator
    Topic Starter

Dankjewel @nummerzoveel
    Zoon is gisteren niet (tijdens kantoor uren) op de zaak geweest maar is er inmiddels wel achter gekomen dat er nog drie collega’s hetzelfde contract voorgelegd hebben gekregen.
    Ze zijn destijds met zijn vieren aan hetzelfde leertraject begonnen en blijkbaar wil het bedrijf ze alle vier van het uitzendbureau overnemen.
    Ze hebben nu gezamenlijk besloten niet te tekenen en dit ook gezamenlijk mee te delen.
    Ben benieuwd of er dan iets gaat veranderen gezien het personeelstekort wat het bedrijf nu al heeft
    Zo niet is er nog niets aan de hand, ze blijven alle vier in dienst van het uitzendbureau met een urengarantie.

Moderator

Pien
    Moderator
    Topic Starter

Nog even een update.
    Zoon heeft vorige week een nieuw contract ontvangen met daarin de juiste studieschuld (3300 euro).
    De afkoopsom komt voor rekening van de werkgever.
    In het contract ook de afbouwclausule en omdat zoon er inderdaad al 11 maanden afbouw op had zitten is deze regeling voordeliger gemaakt dan de regeling die hij met het uitzendbureau had.
    Uiteindelijk lijkt het dan toch eind goed, al goed

Moderator

NummerZoveel
    Participant

Wat een fijn nieuws Pien! En de felicitaties voor zoon natuurlijk!

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You must be logged in to reply to this topic.