Dingen waar je nu pas (of gewoon heel laat) achter komt

Forums De Kantine Dingen waar je nu pas (of gewoon heel laat) achter komt

This topic contains 33 replies, has 9 voices, and was last updated by  NummerZoveel 4 months, 3 weeks ago.

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 34 total)
  • Author

Marels
    Moderator

Van die dingen die je pas idioot laat door hebt.

Ik was vandaag iets aan het googlen en moest naar de site van de C&A.
    Dat is in het webadres gespeld als c-and-a.com.
    En ik kwam er dus nu al achter dat Canda, het merk van de C&A, eigenlijk ook gewoon C-and-a is.
    Goeiemorgen.

Jullie ook van dat soort openbaringen?

Site Admin
    Vragen? Problemen? --> admin@sayswho.nl

668; The Neighbour of the Beast!

Doornroosje
    Participant

Ja, precies wat jij nu schrijft. 

Marels
    Moderator
    Topic Starter

Ah, jij hebt nu ook een openbaring?
    Ik ben blij dat het niet aan mij ligt dus.

Had er van de week nog eentje maar die ben ik alweer vergeten dus.
    Q8 is ook een bekende trouwens maar die is inmiddels al uitgekauwd vrees ik.

Site Admin
    Vragen? Problemen? --> admin@sayswho.nl

668; The Neighbour of the Beast!

vlaamsevink
    Participant

Zo’n beetje het archetypische Belgische feuilleton uit de beginjaren van de televisie heette ‘Schipper naast Mathilde’. Ik ben een kind van de jaren tachtig, en het heeft jaaaaaren geduurd voor ik doorhad dat die titel een variatie is op een frase uit de Bijbel, ‘schipper naast God’. Het zegt waarschijnlijk iets over de ontkerkelijking van de samenleving dat het bij mij zo lang duurde voor ik begreep waar die titel vandaan kwam, terwijl dat voor het publiek van 1955 waarschijnlijk nauwelijks problemen stelde.

Een beetje obscuurder: de Britse restaurantketen Berni Inn, als ik Wikipedia mag geloven zo’n beetje de Van der Valk voor het Groot-Brittannië van de tweede helft van de vorige eeuw. Ik hoorde er voor het eerst van in een aanstekelijk musicalliedje, maar er zit een aanzienlijke portie tijd en ruimte tussen mezelf en het Engeland uit de jaren vijftig dus ik herkende de naam niet. Toen die echter opnieuw viel in een totaal ander fictieproduct – de evenzeer aanstekelijke film ‘Made in Dagenham’, eerder deze week op TV – begon het me te dagen dat die Berni Inn wellicht echt bestaan moest hebben. Wat dus inderdaad zo bleek te zijn!

Pien
    Moderator

Wat jij schrijft is voor mij ook een openbaring @marels en eerlijk…het verhaal achter Q8 laat bij mij ook geen belletjes rinkelen 
    Ik heb regelmatig openbaringen maar nu er een topic over is kan ik er natuurlijk niet op een komen 
    Ik las kort geleden wel iets over de kerstman wat ik niet wist (jullie waarschijnlijk al lang).
    Blijkbaar had de kerstman van origine een donkerblauw pak, Coca Cola heeft hem in hun reclame’s voor het eerst afgebeeld in een rood pak met witte bontrand.
    Sinds die tijd draagt de kerstman dus zijn rode pak
    Ik weet het, volkomen nutteloos of al bekend maar voor mij was het nieuw 

Moderator
    Vragen? Problemen? --> mods@sayswho.nl

Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.

vlaamsevink
    Participant

Ik denk dat ik dat verhaal van de kerstman en Coca-Cola wel eens gehoord heb. Maar ik was het in ieder geval al lang weer vergeten.

Ook leuk (maar vrij bekend verhaal, denk ik): de diameter van het gat in het midden van een CD of DVD. Mooi gevalletje ‘wat maakt het ook uit’: iemand bij Philips is op het idee gekomen daarvoor gewoon de omtrek van een dubbeltje te nemen. Een verhaal dat je niet meer zo makkelijk kan controleren sinds de invoering van de euro, en niemand die je daar over hoort klagen.

NummerZoveel
    Participant

Wat grappig @vlaamsevink, ik kende beide verhalen nog niet. Zo leer je toch elke dag weer wat nieuws 🙂

En ik heb idd ook regelmatig van die dingen en kan er ook niet opkomen. Maar als ik me weer eens verwonder, kom ik het zeker hier melden!

pluk
    Participant

Q8, leg uit @marels, ik heb geen idee!

Dat dubbeltje in een CD vind ik ook wel heel leuk 🙂

Kerstman wist ik ook niet. Alleen de C&A website, daar had ik al eens eerder soortgelijke lol om gehad

Ik kwam het vandaag toevallig ergens tegen “West Friesland”. Ik ging er altijd vanuit dat dat de westkant van de provincie Friesland was. Pas toen ik er een keer vanwege mijn werk mee te maken had en een plaats opzocht waar het over ging kwam ik er achter dat het een stuk Noord Holland is. In eerste instantie dacht ik ook nog zoiets als “iemand heeft het verkeerd, dat dorp ligt helemaal niet in Friesland”.

Een andere: ik heb een struik in de tuin. Die lijkt elke keer dood te gaan, dus ik liet ‘m maar met rust. Blijkt dat als je snoeit, hij gaat groeien en heel mooie nieuwe levendige takken produceerd. De oudere takken zijn kaal en zo goed als dood. Dus hoe doder, hoe meer ik ‘m met rust liet, hoe doder. Terwijl er na wat snoeien prachtige bloesems aan komen!

vlaamsevink
    Participant

O ja, zoiets als met die struik zou mij ook nog kunnen overkomen. Ben niet zo thuis in hoe je planten moet verzorgen… daar zou ik eigenlijk wel eens wat meer over mogen weten.

Watje
    Participant

Een grap (?) van niet-Groningers: je hebt West-Friesland, daarna Friesland, dan NIKS en daarna O(o)stFriesland (in Duitsland).

Q8 klinkt met een beetje goede wil als Kuwait, de olie komt uit Koeweit (oorspronkelijk).

Canda was ook niet tot me doorgedrongen, ergens in mijn achterhoofd wist ik dat het merk niet canAda heette maar verder…….

Al een tijdje mijn tweede smartphone in gebruik en pas een paar weken terug bedacht dat ik met een druk op een knopje zo bestanden via de usb-kabel naar pc kan overhevelen. Beter laat dan niet zullen we maar zeggen en geen MB’s meer nodig om dingen naar mezelf te mailen… (vorige phone is volledig gecrashed voordat ik ooit bestanden doormailde, heb hem nog wel ergens om eens te slopen en het geheugenkaartje uit te lezen via kaartlezer)

Laptop gaf regelmatig meldingen over weinig schijfruimte. Pas na een paar opschoonacties realiseerde ik me dat er een grote bestanden van groepsreizen in mijn Downloadmap stonden. Was ik even vergeten…

Onderschat nooit de kracht van internet

vlaamsevink
    Participant

Dat Q8 is een beetje vreemd, die ‘Q’ spreek je immers ongeveer uit als kjoe, maar die ‘j’ hoor je niet terug in ‘koewaajt’. Toch? Een beetje zoals ‘bbq’ voor ‘barbecue’, waar verder geen ‘q’ bij te pas komt. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ik afkortingen gebruiken sowieso een beetje lui vind. 🙂

Watje
    Participant

Alles met een beetje goede wil 😉

Shell zat ooit in de schelpenbusiness (let maar op het logo). Vertelde iemand me al op de basisschool, maar hoe je rijk kon worden van schelpen snap(te) ik niet…

vlaamsevink
    Participant

Ha, nooit geweten dat ze (ook) in schelpen deden. Er zijn vast nog bedrijven die ooit begonnen zijn met hele andere dingen dan dat waarmee ze uiteindelijk bekend werden. Vandaag nog stond in de krant dat ergens een of ander modeldorp is uitgeroepen tot UNESCO-werelderfgoed; schijnt gebouwd te zijn voor/door dezelfde Olivetti’s die zo beroemd werden met hun schrijfmachines. Die overbekende kantoormodellen met hun witte kappen en een paar pastelgroene toetsen tikken trouwens erg lekker. ‘t Is dat je er niet mee op het internet kan, maar anders…

nlies
    Participant

O mij is wijsgemaakt dat die schelp veel voorkwam in of bij de olielagen. Vandaar dat logo.

Watje
    Participant

De kenmerkende groene kleur van The Body Shop schijnt indertijd de enige kleur te zijn die dekkend was tegen schimmel ofzo in het eerste winkelpand.  (waar ik dat nou ooit las of hoorde weet ik niet meer, dacht via TB zelf, maar op de officiële site of wikipedia staat er niks over)

Mijn juf vertelde dat over Shell ver voor het internettijdperk, toch eindelijk maar eens wikipedia erop nageslagen… Was juf nog best wijs voor haar tijd 😉

<i>N.V. Koninklijke Nederlandse Petroleum Maatschappij</i> (Koninklijke Olie) werd opgericht op 16 juni 1890<sup id=”cite_ref-shellvenster_12-0″ class=”reference”>[12]</sup> door August Kessler, Henri Deterding en Jhr Hugo Loudon. Met de steun van de Nederlandse overheid werd er in Nederlands-Indië geboord naar olie. Op Sumatra werd olie gevonden en vooral na de vondst van een grote oliebron bij Perlak in 1899 groeide de onderneming. In het jaar 1900 werd Henri Deterding bestuursvoorzitter en hij zou de koers van de onderneming de volgende 36 jaar bepalen.

Midden 19e eeuw werd in Londen door de gebroeders Marcus en Samuel Samuel een zeeschelpenhandel opgezet. Aan het eind van de negentiende eeuw breidde het bedrijf zijn zaken uit naar de oliehandel. Het bloeiende handelshuis zocht toen ook naar een nieuwe naam voor het bedrijf. Omdat het nog voornamelijk lampolie en schelpen vervoerde werd het <i>Shell Transport and Trading Company Ltd</i> genoemd. Het lag voor de hand om een schelp als beeldmerk te nemen. In 1900 was dat een mosselschelp, maar vier jaar later zou dat veranderen in de schelp die we nu kennen: een sint-jakobsschelp met een geschulpte rand.<sup id=”cite_ref-13″ class=”reference”>[13]</sup> De schelp van Shell wordt afgebeeld met de sluiting onder, de sint-jakobsschelp met de sluiting boven.

In 1907 gingen Koninklijke Olie en Shell Co. een zeer nauwe samenwerking aan, zonder echter volledig te fuseren. Koninklijke Olie kreeg een belang van 60% in de <i>Koninklijke/Shell Groep</i>. Het Britse Shell kreeg een belang van 40%.

Watje
    Participant

Dat Uluru al sinds begin jaren ’80 de officiële naam is van Ayers Rock. (ik dacht midden jaren ’90)

vlaamsevink
    Participant

Ha, dat is kennis waar ik geen last van had want ik had van beide namen nog nooit gehoord. 🙂 Even gegoogeld dus.

Pien
    Moderator

Sommige kikkersoorten kunnen van geslacht veranderen, slakken en regenwormen zijn man en vrouw tegelijk

Moderator

vlaamsevink
    Participant

Dat van die kikkers doet vaag een belletje rinkelen, het andere is nieuw. 🙂

Dingen waar je nog steeds niet achter bent, mag dat ook? Ik zag onlangs tv-beelden van een plein die vijftien jaar geleden op DVD zijn uitgebracht, en het viel me op dat je de nummerplaten van de geparkeerde wagens gewoon kon lezen. Waarom toch die gekke gewoonte van de afgelopen jaren om nummerplaten op TV onleesbaar te maken? Je kan ze tenslotte zonder problemen zien wanneer je zelf gaat wandelen in de straten waar die wagens staan…

zijvanboven
    Participant

Ik leerde op de ‘voorganger’ van dit forum dat de kruidenpotjes in de supermarkt op alfabet staan.

Toen ik in dit huis (eengezinswoning, simpel rijtjeshuis) kwam wonen, waren we op zoek naar een glazenwasser. Op een gegeven moment kwamen we in contact met iemand die deze wijk deed (ik wist voorheen niet dat het een ‘dingetje’ is om zomaar iemand als glazenwasser aan te stellen). Prijs afgesproken voor onder en boven, voor- en achterkant. Ik vroeg hoe we dat moesten aanpakken want wij werkten allebei fulltime, hoe moest hij nou in onze tuin komen want ons tuinhek was dicht en op slot. Was geen probleem, hij zou met de trap over het dak komen. Ik nog vragen: “Oh echt…?”
    Zo is dat jaren gegaan, onze glazenwasser kwam eens per 6 weken en kwam met de trap over het dak in onze tuin.
    Totdat ik een keer thuis was en aan de eettafel zat. Ineens verscheen er een lange trap aan de achterkant, die werd tegen onze berging aangezet en daar klom een meneer op. Hevelde die trap over naar mijn tuin en… ging onze ramen doen! Ik heb hier keihard zitten lachen want ik was al die jaren in de veronderstelling dat die goeie man over het grote dak van het huis kwam! Een beetje à la Sinterklaas, maar dan niet met een paard maar met een trap en een emmer…

NummerZoveel
    Participant

Dat van die kikkers wist niet. Weer wat geleerd. Zou daar misschien ook de transformatie van kikker naar prins in het welbekende sprookje op gestoeld zijn dan? Ik wist wel dat regenwormen tweeslachtig zijn.

@zijvanboven, wat hilarisch. Ik kan me voorstellen dat je helemaal in een deuk lag toen je dat zag gebeuren! 🙂

Watje
    Participant

Dat van glazenwasser over het dak realiseerde ik me ook pas afgelopen februari ofzo toen buuf zich afvroeg of we met verzekeringsgeld van de stukgewaaide schuttingen ook iets aan de schuttingdeur konden doen..  Mijn vorige huis had schuurtjes met puntdak en dacht dat de onderbuur altijd zijn schuttingdeur opendeed voor de glazenwasser….

vlaamsevink
    Participant

Nooit over glazenwassers nagedacht want wij hebben er geen. 🙂 Kan je niet zomaar eender welke glazenwasser laten komen, zijvanboven? Want ‘ik wist voorheen niet dat het een ‘dingetje’ is om zomaar iemand als glazenwasser aan te stellen’.

pluk
    Participant

Als er iemand in de rij niet meedoet, komt de glazenwasser dan wel in de tuin om bij de tuinen te komen van de mensen die wel gewassen ramen willen hebben?

Pien
    Moderator

Ik heb in een rij van 6 huizen gewoond.
    De glazenwasser ging gewoon door de tuinen heen ook bij mensen die niet mee deden.
    Ik heb hem op een gegeven moment opgezegd omdat er geen peil op te trekken was wanneer hij kwam, had het idee dat het afhankelijk was hoe krap hij bij kas zat.
    Maar de glazenwasser gaf zich niet zomaar gewonnen en bleef gewoon mijn ramen zemen om vervolgens aan de deur te komen voor zijn geld.
    Euh…jammer dan, ik ga echt niet betalen voor iets waar ik niet om gevraagd heb was hij niet blij mee.
    De keer erop precies hetzelfde, hij kwam geld halen en ik betaalde hem (weer) niet.
    Toen hij door kreeg dat ik ook niet onder de indruk van zijn dreigementen was is hij gestopt met gratis zemen

Moderator

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 34 total)

You must be logged in to reply to this topic.