"Gekke" dingen die je je weleens afvraagt

Forums Filosofie, Geschiedenis & Wetenschap "Gekke" dingen die je je weleens afvraagt

This topic contains 15 replies, has 7 voices, and was last updated by  pluk 7 months ago.

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)
  • Author

kopjekoffie
    Participant

Zo vroeg ik me onlangs af of honden hun lichaam bewust kunnen sturen, dus bijvoorbeeld kwispelen omdat ze dat willen. Net zoals mensen bewust kunnen glimlachen.
    Op zich vermoed ik van niet omdat honden geen zelfbewustzijn hebben.
    Lijkt me trouwens ook moeilijk te onderzoeken.

Wat vragen jullie je weleens af?

Hups

vlaamsevink
    Participant

Waarom de aarde draait in de ene richting, en niet de andere.

snoesje666
    Participant

Waarom de aarde draait in de ene richting, en niet de andere.

Omdat Scrat de ene kant op rende achter zijn eikel aan toen hij op de aardkern terechtkwam.
    :whistle:

NummerZoveel
    Participant

Twee vragen die mij als kind wel bezig hielden en waar ik laatst bij de buren weer eens aan herinnerd werd:

– Ziet iedereen dezelfde kleuren en hoe kom we daarachter? Misschien zie ik wel rood als jij blauw ziet, maar noemen we die kleur wel allebei hetzelfde?

– Het heelal is oneindig. Maar oneindig kan toch helemaal niet? Het moet toch ergens stoppen? En wat is daar verder dan nog?

@kopjekoffie, volgens mij zijn honden wel heel zelfbewust hoor. Ze kunnen heel goed acteren! Als een hond heel nonchalant voorbij loopt met een kop van “ik doe echt niks hoor, ik loop hier alleen even”, dan kun je er vergif op innemen dat ze rottigheid aan het uithalen zijn. :haha: Dan hebben ze bijv. net iets gejat dat ze in hun bek voorbij proberen te smokkelen, of ze zijn toch onderweg naar dat ene slootje waarvan ze weten dat ze er niet in mogen springen . Het ras wat ik hiervoor had, werd in de rasbeschrijving zelfs “meesteroplichter” genoemd. Ik denk dus ook dat ze de beweging van hun staart bewust kunnen aansturen.

snoesje666
    Participant

Aan de overkant van de straat stonden huizen met een plat dak. Dat het dicht was kon ik niet zien, maar ik vond het als kleuter zielig voor de mensen die daar woonden, omdat ze bij elke regenbui nat werden.

NummerZoveel
    Participant

Ahhhh, wat schattig @snoesje666

kopjekoffie
    Participant
    Topic Starter

Over de oneindigheid van het heelal heb ik ook weleens nagedacht en dan vooral hoe men kan aantonen dat iets er niet is…

De draaiing van de aarde is een interessante, geen idee. Weet wel dat de draaikolkjes in de afvoer in het noordelijk deel van de wereld met de klok mee draaien en in het zuidelijke tegen de klok in (is wel gegarandeerd in een laboratoriumsetting)

Dat honden sociale interactie met mensen hebben is zeker waar. Dit in tegenstelling met tamme wolven. Daar was eens een leuk experiment mee op tv. Een brokje voedsel lag onder een glazen kapje. De hond keek naar het baasje en “vroeg” hem om het brokje voor hem te pakken, de wolf deed dit niet en probeerde het zelf op te lossen.

Hups

vlaamsevink
    Participant

O, o, er worden hier een paar dingen genoemd waar je over kan nadenken tot je een punthoofd krijgt. Heelal en aanverwanten is een goed voorbeeld. Wat was er voor de oerknal? ‘Niets’ vind ik in die context zo moeilijk te begrijpen… en dat er dan uit niets toch iets ontstaat, is eigenlijk nog gekker.

Zijn mijn kleuren ook jouw kleuren: goeie vraag. Zie ook: is mijn zout ook jouw zout, of is mijn zout jouw zuur?

snoesje666
    Participant

Zoon was een tijd gek op sterrenkunde, maar nu wint de natuurkunde. Dimensies, paralelle en zwarte gaten vindt hij nog wel heel interessant. Hij baalt als een stekker dat de Noorderlichttrilogie (Het Gouden Kompas) niet verder verfilmd is. Die paralelle wereld genoot hij van. Narnia van de BBC kon hem minder bekoren.

snoesje666
    Participant

Het heelal groeit steeds door. Stel je voor dat je met een stift stipjes op een ballon zet. Als je de ballon opblaast gaan de stipjes verder uit elkaar.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/op-zoek-naar-quintessence/

Ik vind het knap dat door mensen gemaakte dingen inmiddels voorbij Pluto zijn gevlogen en foto’s doorgeven.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/pluto-is-alles-behalve-een-saaie-dwerg/

NummerZoveel
    Participant

@snoesje666, maar als het heelal groeit, waar groeit het dan heen? :scratch: 😀

Van die smaken is ook een leuke, @vlaamsevink! Je kunt je toch niet voorstellen dat iets wat je heel veel vies vindt, door een ander heel lekker wordt gevonden. Dan moet die ander toch haast wel iets anders proeven dan jij? :haha:

nlies
    Participant

@snoesje666, maar als het heelal groeit, waar groeit het dan heen? :scratch: :grin:

Van die smaken is ook een leuke, @vlaamsevink! Je kunt je toch niet voorstellen dat iets wat je heel veel vies vindt, door een ander heel lekker wordt gevonden. Dan moet die ander toch haast wel iets anders proeven dan jij? :haha:

bij koriander is dat zo: sommige mensen vinden het echt een zeepsmaak hebben, schijnt in de genen te zitten dat je dat proeft.

Pien
    Moderator

De oneindigheid van het heelal is een vraagstuk waar ik liever niet over nadenk.
    Voor mijn gevoel moet alles een begin en een einde hebben, de wetenschap het niet te weten bezorgt me hoofdpijn :wacko:

Van een geheel andere categorie:
    Ik vraag me al jaren af waarom er op de afstandbediening van een cd/dvd speler een knopje zit waarmee de lade opent??
    Je zal uiteindelijk toch zelf op moeten staan om er een cd/dvd in te doen :scratch:

Moderator
    Vragen? Problemen? --> mods@sayswho.nl

Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.

pluk
    Participant

@snoesje666, maar als het heelal groeit, waar groeit het dan heen? :scratch: :grin:

bij koriander is dat zo: sommige mensen vinden het echt een zeepsmaak hebben, schijnt in de genen te zitten dat je dat proeft.

En bij het bittere stofje uit bitter lemon en grapefruit is er blijkbaar ook zoiets. Een deel van de mensen vind het lekker fris, een ander deel gaat bijna over z’n nek zo bitter. Blijkbaar heb je daar een stofje wel of niet voor.

NummerZoveel
    Participant

Kennelijk nemen onze zintuigen dus niet allemaal hetzelfde waar. Zo heb je ook cyaankali; dat schijnt naar amandel te ruiken, maar lang niet iedereen kan die geur ruiken. Bijzonder eigenlijk, toch?

pluk
    Participant

De geur van cyaankali niet, of van amandel niet? (of beide)
    Ja, wat een raar idee he? Misschien zie jij het gras wel in de kleur die ik blauw noem.

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)

You must be logged in to reply to this topic.