Hoe werkt veilig betalen via marktplaats?

Forums Geld & recht Hoe werkt veilig betalen via marktplaats?

This topic contains 29 replies, has 8 voices, and was last updated by  vlaamsevink 3 months, 1 week ago.

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 30 total)
  • Author

blauwesok
    Participant

Lang verhaal,
    Familielid laat een schaal van mij vallen. Stuk natuurlijk.
    Ik zoek op marktplaats vind dezelfde schaal.
    Stuur de advertentie naar familielid
    Ik doe een bod.
    Moet hoger zijn dan een bepaald bedrag, oke. Stond niet in de advertentie maar goed.
    Ik ga 0,05 hoger en plaats het bod.
    Zie ik direct onder mijn bod de naam van familielid en 4 minuten eerder geplaatst.
    Kan geen toeval zijn.
    Ik verwijder mijn bod, maar krijg direct reactie van verkoper. Die gaat akkoord.
    Top!
    Ik app familielid, die zegt: ik heb hem ook.
    Verkoper heeft ook tegen familielid gezegd zeg maar hoe je het wilt regelen.
    Raar.. .
    Nu wil ik de schaal graag hebben maar ik twijfel.
    Daarom de vraag hoe werkt veilig betalen?

De reacties via marktplaats zijn heel lang, met links er in enzo.
    Niet zoals ik normaal via de app van marktplaats berichten zie.
    Of zou dat komen doordat ik het bod verwijderd heb, dat het er anders uitziet?

blauwesok
    Participant
    Topic Starter

Ik heb gevraagd of het goed vestuurd wordt. En waar ik het geld naar toe over kan maken.
    Maar er wordt voor de tweede keer mijn adres gevraagd.
    En het wordt goed verstuurd maar er wordt bij gezegd dat het bij post nl komt en dat zij/hij niet weet wat die er mee doet.
    Dan moet ik het verzekerd laten versturen.

Wat zouden jullie doen?
    Ophalen is geen optie.
    Denk als in Groningen-Limburg

zazamaenade
    Participant

Tenzij het een schaal is die je echt verschrikkelijk graag wilt zou ik het niet doen. Met iets breekbaars kan sowieso al zoveel mis gaan, en het klinkt nogal vaag of onbetrouwbaar wat je ervan beschrijft.
    Of misschien heb je meer dan genoeg geld en kun je het gemakkelijk missen, dat kan natuurlijk ook nog ?
    Ik heb geen idee wat dat verzekerd betalen inhoudt. Kom je niet verder als je googelt ?
    Zelf koop ik alleen dingen via Marktplaats als ik het kan ophalen, dus als het niet te ver weg is, of als ik toch daar in de buurt ben, maar dat is geen optie schreef je.

blauwesok
    Participant
    Topic Starter

De schaal die gevallen is, was van mijn moeder.
    Ik baal. Hij stond ergens op een doos met iets er op. Daar hoort ie niet te staan.
    Was echt een ongelukje.
    Ik wil die schaal wel. En over het geld kom ik wel heen. Het bedrag is niet zo hoog.
    Hoger dan ik in mijn hoofd had, maar ik moest over mijn familielid heen bieden hahaha.
    Ik denk dat ik liever het geld kwijt ben dan dat ik een puzzelschaal krijg. Die had ik namelijk al. Lol.
    Ik zit meer met het geven van mijn adresgegevens in mijn maag.
    En als ze nou een rekeningnummer geven kan ik dat door google halen.

zazamaenade
    Participant

Maar deze schaal is toch niet de schaal die je van je moeder kreeg, of maakt dat voor jou niet uit ?
    Ikzelf zou eerder de gevallen schaal lijmen, eventueel met die Japanse goud-lijm, maar ik ben dan ook een sentimentele ouwe sok, af en toe.
    Als je het niet vertrouwt, zou ik het niet doen. Bij twijfel niet oversteken, zoiets.

blauwesok
    Participant
    Topic Starter

Klopt hoor, dat het niet “mijn moeders schaal” is.
    Lijmen kon niet. Mijn dochter was al aan het kijken of dat kon. Maar er waren ook hele kleine splinters, dat ging hem echt niet worden.
    De persoon is al 5,5 jaar actief.
    Mijn zoon werkt in een winkel. Ik denk dat ik dat adres geef.

vlaamsevink
    Participant

Is er een of ander gevaar bij het doorgeven van je eigen adresgegevens? Nooit bij stilgestaan, al was het maar omdat wie daar kwaad mee wil via de telefoongids vanachter z’n bureau miljoenen adressen + bijbehorende namen kan vinden…

Afijn, als je liever je eigen adres niet geeft, dan roep ik: pakjesdienst met ophaalpunten. Vroeger had ik Kiala gesuggereerd, maar dat vind ik zeer gebruiksonvriendelijk + veel duurder geworden sinds ze zijn overgenomen door UPS. Kan dus ook niet echt een bepaalde pakjesdienst aanraden.

pluk
    Participant

@blauwesok, ik denk dat oplichters trouwens niet voor een schaal kiezen als ze een oplichter advertentie willen plaatsen. Een oplichter neemt iets dat eenvoudiger verkoopt en meer geld opbrengt. Een telefoon ofzo. Of iets duurt kleins dat niet smaakgevoelig is.
    Ook klinkt iemand die al lang op mp zit veilig. Je kan ook nog even kijken wat die persoon nog meer te koop heeft. En of die accoord gaat met ophalen. Als de persoon ophalen goed vind, weet je zeker dat de schaal echt bestaat, mocht je daar aan twijfelen. Een oplichter zal denk ik zeggen dat ophalen toevallig niet zo goed uit komt.

Je kan blijven mailen met een persoon, ongeacht of het bod weg is of niet. Je krijgt in die emails altijd lange links. Volgens mij is dat normaal.

Versturen zou ik lastig vinden: het kan inderdaad dat het ding stuk gaat in de post en dan ben je alsnog niet blij. Ken je niet iemand in die regio die je af en toe ziet (al is het maar eens per jaar) die de schaal voor je op kan halen? Dan ‘heb’ je ‘m in elk geval en komt ie ooit met een bezoekje wel bij jou.
    Enne, waar woon je? Misschien woont een van ons wel er naast 😉 Ik in midden NL.

Als je toch moet versturen zou ik het inderdaad laten verzekeren bij het versturen, wellicht dat de post er dan ook voorzichtiger mee om gaat. Moet je wel betalen voor die verzekering natuurlijk. Even kijken hoe duur dat is en in hoeverre dat opweegt tegen de prijs van de schaal.

Veilig betalen weet ik niet hoe dat werkt. Als iemand betrouwbaar over komt geloof ik altijd dat het klopt. Dure aankopen (zeg > 50 euro) haal ik in principe op.

pluk
    Participant

Mijn adres geven vind ik trouwens geen enkel probleem, waarom zou dat een probleem zijn?
    Als het om ophalen bij je thuis gaat kan ik me daar nog wat bij voorstellen, bijvoorbeeld dat je eerst je adres geeft en daarna zegt dat je vanavond niet thuis bent, dan weet een onbekende in welk huis vanavond ingebroken kan worden ;-). Maar je kan ook gewoon zeggen “vanavond komt niet uit”, je kan tenslotte ook bezoek hebben, geen tijd etc.
    Opsturen naar je lijkt mij geen probleem met een adres.

blauwesok
    Participant
    Topic Starter

Jullie hebben gelijk. Het gaat denk ik om de manier hoe het gaat.
    Ik heb meerdere gelijke schalen nog gevonden.
    Ik moet nog even uitzoeken welke het gunstigste voor mij is.

Maar niemand weet hoe dat veilig betalen werkt?

blauwesok
    Participant
    Topic Starter

@Pluk ik woon in Noord-Holland en deze schaal ligt in Limburg.
    En je hebt gelijk, een echte oplichter gaat voor het grote geld, niet voor zeg € 25,00.
    En ook dat die grote links door mailen komt, dat zou ook best kunnen.
    De meeste berichten die ik heb via marktplaats lijken op een whatsapp conversatie.
    Als ik eenmaal in een tunnel zit dat ik opgelicht zou kunnen worden, dan vind ik alles verdacht.

SaysAdmin
    Moderator

Welke regio is het?
    Als het in Zeeland is wil ik hem wel gaan halen voor je?

Edit; lezen is best lastig, Limburg is ver!

Vragen? Problemen? --> admin@sayswho.nl

pluk
    Participant

Vanuit jouw perpectief snap ik dat je veel liever een schaal wil die dichterbij is, zodat je ‘m op kan halen zonder dat hij veranderd in scherven. Andersom vind ik het minder netjes om eerst te bieden en dan bij acceptatie van het bod ‘ohnee toch niet’ te zeggen. In dit geval zou ik als je toch terugtrekt uitleggen dat je de post toch te riskant vind ivm breken.

Over veilig betalen staat het een en ander op marktplaats zelf: http://help.marktplaats.nl/help/veiligheid/veilig_handelen/i/veilige-betaling-en-verzending

pluk
    Participant

Ah, Limburg, jammer, da’s voor mij ook veel te ver.

blauwesok
    Participant
    Topic Starter

Pluk, ik had geboden en direct daarna mijn bod ingetrokken omdat mijn familielid de andere bieder was.
    En om nu tegen elkaar op te bieden dat is ook weer zo raar.
    Er heeft echt hooguit 2 minuten tussen mijn bod het terugtrekken van mijn bod gezeten.
    En als zowel ik als mijn familielid bericht krijgen dat er akkoord wordt gegaan met het bod, dan denk ik: wat raar.
    Maar misschien zie ik het fout hoor.
    En blijf ik in gebreke.

blauwesok
    Participant
    Topic Starter

Ik vind het wel heel lief van jullie dat jullie de schaal voor mij wilden halen als jullie in de buurt hadden gewoond.

pluk
    Participant

Ja daar heb je ook gelijk in Sok, twee minuten er tussen en beide geaccepteerd, dan mag je ook best terugtrekken, want wat die persoon zelf doet kan niet.

vlaamsevink
    Participant

Zeg, als je op dit eigenste moment meerdere advertenties van die schaal kan vinden dan is ze wellicht niet zo heel erg zeldzaam. Zou ik gewoon een tijdje wachten tot er eens eentje opduikt in jouw omgeving. 🙂

Anonymous

Pluk, ik had geboden en direct daarna mijn bod ingetrokken omdat mijn familielid de andere bieder was.
    En om nu tegen elkaar op te bieden dat is ook weer zo raar.
    Er heeft echt hooguit 2 minuten tussen mijn bod het terugtrekken van mijn bod gezeten.
    En als zowel ik als mijn familielid bericht krijgen dat er akkoord wordt gegaan met het bod, dan denk ik: wat raar.
    Maar misschien zie ik het fout hoor.

En blijf ik in gebreke.

Waar twijfel je aan? Als je zelf een schaal te koop zet en tegen 2 mensen zegt prima, verkocht.
    Ik zou je familielid ook nog een keer laten mailen of de koop doorgaat of niet. Als jullie beiden dezelfde schaal kunnen kopen weet je toch dat je bedrogen wordt.
    Stel dat het zo is, en vergis je niet: oplichters zijn de tijd van mobieltjes e.d. te koop zetten alweer vergeten men weet nu wel dat daar veel oplichterij in is.
    Een schaal voor een niet al te hoog bedrag echter klinkt veel aannemelijker.
    Wie weet is die schaal al 50 keer verkocht voor 25 euro, reken maar uit of het lucratief is om een goedkoop dingetje te verzenden. En dan nog verzekerd verzenden, dat mag je ook zelf voorschieten neem ik aan?

Laat je familielid ja zeggen, doe dat zelf ook en zeg dat je het geld pas overmaakt als de schaal binnen is. Als het oplichterij is zeg je dat de verkoper nog van jou en je familielid hoort, dat jullie hem beiden even op komen halen. Wel zorgen dat je weet waar die persoon woont. Ik kan zeggen dat ik in Zeeland woon terwijl ik vlakbij Almelo woon in werkelijkheid. Is dat je gevraagd of was het o wat jammer nou: halen is natuurlijk geen optie want ik woon toevallig nét aan de andere kant van het land.
    Of laat iemand anders bieden die in dezelfde woonplaats woont als jou is opgegeven. Mocht hij dan plots verhuisd zijn zogenaamd kan je er nog een leuke grap mee uithalen. Zeg dat hij betrapt is en je al weet waar hij woont. Binnenkort gaat hij hier meer van horen, hij is er gloeiend bij hihihi, dan stopt hij wellicht met dergelijke praktijken. Ergerlijk zulke oplichters. Je zegt zelf al ach het is maar een klein bedrag. Maar als je elke dag voor 50,- gebakken lucht verkoopt, 2×25,- in de veronderstelling dat mensen geen werk gaan maken van dat geld heb je een leuk jaarinkomen.
    Zwart ook nog, en de bijstand waar zulke mensen vaak van trekken komt er ook niet snel achter.

En natuurlijk even melding van maken bij Marktplaats.
    Een vraagje: je moet toch een rekeningnummer van hem hebben? Anders is Paypal een optie.

blauwesok
    Participant
    Topic Starter

Toen ik een reactie kreeg met de vraag ophalen of verzenden?
    Heb ik direct gezegd verzenden en mijn woonplaats vermeld.
    Toen kreeg ik terug: stuur je adres maar dan regelen we het verder.
    Waarop ik naar het rekeningnummer vroeg waar het geld naar toe kon. Daar kreeg ik geen reactie op.
    Alleen mijn adres werd gevraagd.
    Nog een keer gevraagd naar rekeningnummer maar weer geen reactie.
    En toen nog 2 x wat is je adres?
    Geen vraag van heb je nog er interesse of iets. Alleen maar wat is je adres.
    Maar ik denk dat ik een bericht stuur dat ik er van af zie.
    Ik kan er nog energie insteken om de optie van repelsteeltje uit te voeren maar dat is me teveel werk.

pluk
    Participant

Dat is wel vaag @blauwesok. Maar lijkt me het omgekeerde van oplichten, normaal willen oplichters juist wel graag snel hun geld, in plaats van dat je het wil overmaken maar geen rekeningnummer krijgt.
    Ik zou het ook laten zitten, maar niet bang zijn voor een oplichter, deze persoon lijkt me eerder erg vertrooid 🙂

blauwesok
    Participant
    Topic Starter

@pluk, dat is een goeie! Dat had ik nog niet zo bedacht.
    Maar ik laat het er gewoon bij. Ik vind het wel goed zo.

zazamaenade
    Participant

Eigenlijk vond ik wat Vink schreef wel heel verstandig, dit laten en gewoon even afwachten of er een aanbod komt dichter bij je woonplaats.

blauwesok
    Participant
    Topic Starter

Ik heb een andere schaal gevonden.
    En vandaag ontvangen. Echt super netjes ingepakt en alles……
    Het is geen schaal…. het is een bord 😥
    En er zitten luchtbelletjes in het glas.
    Nu baal ik nog meer.

lisa
    Participant

Ach wat jammer. Dat is wel echt een nadeel van online kopen, dat je altijd maar moet hopen dat het echte product voldoet aan je verwachtingen.

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 30 total)

You must be logged in to reply to this topic.