Klassieke muziek

Forums Entertainment & Achterklap Klassieke muziek

This topic contains 34 replies, has 7 voices, and was last updated by  zazamaenade 6 months, 1 week ago.

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 35 total)
  • Author

lisa
    Participant

Is er hier ook iemand die kan genieten van klassieke muziek?

Ik hou vooral van de romantische periode (Brahms, Dvorak, Mendelssohn, Saint-saens) en van componisten van het begin van de 20e eeuw (Debussy, Faure, Shostakovich, Prokofiev en Stravinsky).
    Ik luister het liefst naar symphoniën en kamermuziek (strijkkwartetten!).

Op dit moment luister ik naar de 2e symfonie van Sibelius, die had ik nooit eerder gehoord (ik kende alleen zijn vioolconcert en de bekende valse triste).

Wat zijn jullie favoriete componisten/stukken?

zazamaenade
    Participant

Ja, ik.
    Leuk dat je een topic opent erover ! Eerder twijfelde ik daar over maar het leek mij kansloos. Misschien had ik het wel totaal mis 🙂

Jouw smaak kan ik volgen, Romantiek en Franse eind 19e-20e eeuw. Tsjaikovski hoor ik ook graag.
    De winter, en Kerstmis, vind ik zelfs beter te verdragen sinds ik de Notenkraker draai, hoe clichématig dat ook is.

De laatste tijd houd ik ook wat meer van Schubert, zijn strijkkwartetten en zelfs zijn liederen.

Werk van Sibelius ken ik niet zo goed. Wat ik van hem ken stemt mij vaak somber, en dan niet op een fijne manier, dus dat vermijd ik dan maar.

De Nocturne van de Midzomernachtsdroom van Mendelssohn is al een tijd een lieveling van me, zo mooi.

lisa
    Participant
    Topic Starter

Ha toevallig heb ik net “der Tot und das Mädchen” opgezet!

Ook wel een beetje treurig hè, vooral het tweede deel (begint bij 11:18)

Uit die nocturne van midzomernachtsdroom spreekt zoveel hoop, prachtig.

zazamaenade
    Participant

Da’s wel frappant, ik wilde ‘Der Tod und das Mädchen’ in mijn reactie noemen, maar heb het maar algemeen gehouden, niet gelijk al mijn kruit verschieten, want zoveel kennis heb ik nou ook weer niet van klassieke muziek :blush:
    Het is wel treurig, maar op een open manier, niet beklemmend, vind ik.
    Ik geloof dat ik het nog nooit in zijn geheel had gehoord.

Zijn er bepaalde solisten, op viool, piano of zingend die je graag hoort, of bepaalde dirigenten en/of orkesten ?

kopjekoffie
    Participant

Hier nog een liefhebber en dan vooral van barok, dus Bach en Händel. Wanneer ik naar een klassiek concert ga dan het liefst een van het orkest van Jan Pieter Leusink omdat hij het ritme van de barok zo goed weergeeft.

Hups

lisa
    Participant
    Topic Starter

Op dit moment is Martin Fröst dé ster op klarinet. Wat die man uit dat instrument weet te halen is fenomenaal.

Op viool uiteraard Janine Jansen, maar ik heb net Maria Minsten ontdekt en die is ook wel heel erg goed.

Bij orkesten en dirigenten hangt het er heel erg vanaf welke componist er wordt gespeeld, ik luister graag naar diskotabel op radio 4, waarin drie opnames van hetzelfde stuk met elkaar worden vergeleken. Ken je dat? Ook zoek ik vaak op Reddit welke opname van een bepaald stuk goed gevonden wordt. Soms zijn er ook artikelen te vinden op http://www.gramophone.co.uk met vergelijkingen van opnames.

Waar aan mij echt niet is besteed is opera. Ik heb Tristan und Isolde van Wagner live gezien :bored: en Les Troyens van Berlioz op dvd. Kan er helemaal niks mee, helaas. Misschien over een jaar of twintig.

vlaamsevink
    Participant

In vergelijking met bovenstaande commentaren ben ik maar een cultuurbarbaar hoor. Ik zou het vooral prettig vinden als in allerlei openbare gelegenheden een of ander rustig klassiek stuk op de achtergrond gedraaid zou worden i.p.v. popherrie. :haha:

Ik kom eigenlijk voornamelijk in aanraking met klassieke muziek omdat die zo veel gebruikt wordt bij films en tv-programma’s. Dit vind ik bijvoorbeeld erg mooi, maar ik ken het ook alleen maar omdat het gebruikt is in de film ‘Picknick at Hanging Rock’. Ik vind deze opname trouwens buitengewoon fascinerend, het is een vroege registratie op magneetband uit 1944, en daardoor van veel betere kwaliteit dan de meeste andere opnames uit die tijd. Dat technische zou niet zo interessant zijn, ware het niet dat dat goede geluid toelaat bij stille passages te horen wat er buiten de concertzaal gebeurde. En dat was niet erg vredevol… dit is Berlijn, in 1944. En ‘we’ kwamen eraan.

Ik heb de afgelopen tijd nogal wat video-opnames gekopieerd van iemand met een zeer brede muzieksmaak, gaande van de Spice Girls tot Wagner. Ben af en toe dingen tegengekomen die ik al jaren kende, zonder de precieze muzikale context te kennen. En ik heb er een voorzichtige interesse voor klassieke liederen aan overgehouden, tenminste voor zover ze door vrouwen gezongen worden. Mijn voorkeur voor vrouwenstemmen die ik al had bij ‘modern’ repertoire zet zich dus ook door bij de klassieke muziek.

zazamaenade
    Participant

Barok, en met name de geestelijke muziek van Bach, en Albinoni, Pergolesi, zit dan bij mij weer behoorlijk in de irritatiezone 🙂
    Dat een aanzienlijk deel van klassiek Nederland totaal bevangen raakt van de Mattheuspassion, in de paastijd, helpt ook niet :scratch: ( oef, het is al weer bijna zo ver). Jij gaat vast één of meerdere keren naar een uitvoering van de Mattheus, Kopjekoffie ?

Ik luister graag naar ‘Diskotabel’, dat helpt zeker om beter te luisteren, en de oude opnames die er soms gedraaid worden vind ik ook interessant.
    De ‘Vier letzte lieder’ van Richard Strauss, vooral in de uitvoering van Gundula Janowitz vind ik nog steeds hartbrekend mooi. Zij zingt het zó helder, daar houd ik van.

Overigens las ik gisteren, bij de Grote Buurvrouw, op een bugtopic, een verwijzing naar hier, en het commentaar ‘Sayswho is stom, er zitten alleen ouderen’, daar gaat dit topic bovenaan de lijst ‘Nieuwe topics’ ook niet aan helpen, qua vooroordeel 😀 (‘klassieke muziek is voor ouwe sokken’)
    Tot pakweg mijn dertigste was de enige klassieke muziek die ik draaide Erik Satie.

zazamaenade
    Participant

De opname uit 1944 is pijnlijk, maar mooi, vind ik. De naam Walter Gieseking kende ik wel, ik had hem nooit met de nazi’s geassocieerd. Omdat je weet wat je kan horen, op de achtergrond, wacht je erop, een zeer gemengd genoegen. De opname is voor die tijd inderdaad erg goed.
    Wel fijn dat jij vaak zulke bijzondere geluidsfragmenten op dit forum zet, Vink !

Opera is aan mij ook niet besteed, ik kan alleen soms genieten van losse aria’s die een beetje als top tien-nummers gedraaid worden, zoals De koningin van de nacht (Der Hölle Rache) uit de Zauberflöte. Deze uitvoering vind ik prachtig, en ook wel lollig omdat het een repetitie is, en in tamelijk grauwe kleding, zo ‘unlike’ opera.

lisa
    Participant
    Topic Starter

Barok, en met name de geestelijke muziek van Bach, en Albinoni, Pergolesi, zit dan bij mij weer behoorlijk in de irritatiezone

Overigens las ik gisteren, bij de Grote Buurvrouw, op een bugtopic, een verwijzing naar hier, en het commentaar ‘Sayswho is stom, er zitten alleen ouderen’, daar gaat dit topic bovenaan de lijst ‘Nieuwe topics’ ook niet aan helpen, qua vooroordeel .

Ik hou ook niet van barok. Te monotoon en voorspelbaar.

En wat een onzin dat klassieke muziek alleen voor oude mensen is. Ik speelde op mijn 18e in een conservatorium ensemble, toen vond ik het al mooi. En ik ben nu 32 en heb in de tussenliggende jaren werkelijk alles gedaan wat God verboden heeft, dus er zitten hier echt niet alleen maar oude/suffe mensen. :beh:

zazamaenade
    Participant

Was een grapje !
    In mijn geval klopt het vooroordeel wel, ik ben nu 55, dus in de ogen van sommigen oud(er), maar ik ben nog steeds niet bepaald een oude kous, laat maar even in het midden wat ik doe 🙂
    Mijn smaak voor klassieke muziek is wel langzaamaan gekomen, zoals het soms gaat, hoewel ik ook nog steeds van bv Prince houd.
    En natuurlijk zijn er genoeg jonge mensen die er van houden, en zelf spelen !
    Ik heb een aantal jaren pianoles gehad, maar er gebeurde destijds te veel in mijn jeugd en ben met spelen opgehouden.
    Denk er weleens over het op te pakken.

Barok is mij te statig, te formeel en voorspelbaar. Uitzondering vind ik wel hoe Glenn Gould de Goldberg-variaties speelde. Dat heeft voor mij een kleine kier naar de barok geopend.
    Maar klavecimbel, oeh, ik krijg er overal jeuk van (sorry Kopjekoffie !).

zazamaenade
    Participant

@lisa, jij speelt of speelde dus op tamelijk goed of hoog niveau ?
    Dat lijkt me echt geweldig, een muziekinstrument zó goed te beheersen dat je jezelf, en de muziek daarin kunt uitdrukken.
    Vertel verder maar niet over wat je bespeelt, dat wordt wat al te herkenbaar, lijkt me.

NummerZoveel
    Participant

Ik ben helemaal niet van de klassieke muziek (en wel van Prince 😉 ), maar ik kan er wel van genieten als het gebruikt wordt om een bepaalde setting of een gevoel te onderstrepen (zoals in films vaak gebeurt).

lisa
    Participant
    Topic Starter

Ja speelde. Fantastische muziek gemaakt met goede dirigenten en solisten, een paar medemusici zijn inmiddels wat bekender geworden in de klassieke wereld. Ik kon niet zo goed tegen de druk en de competitie, en op de arbeidsmarkt moet je wel echt knokken voor je plek (vergelijkbaar met topsport). Dat, in combinatie met podiumvrees, heeft ertoe geleid dat ik een “gewone” universitaire studie ben gaan doen. Nu speel ik nog voor mijn plezier in goede amateurorkesten (waarin vaak ook wat gepensioneerde professionals zitten).

zazamaenade
    Participant

Je kunt ook nogal wat verhalen horen over rsi-achtige klachten en blessures door overbelasten van telkens dezelfde spieren, geloof ik, hè ?
    En de forse bezuinigingen op orkesten en subsidies op evenementen heeft nog eens extra druk gegeven. Tenminste, dat hoor en lees ik.
    Wat ik van de hedendaagse componisten mooi vind is sommig werk van John Adams, zoals dit, heel spannend !
    Met een vrouw als dirigent, Marin Alsop :

zazamaenade
    Participant

Purcell, dat is ook barok, toch ? Wat heeft die man veel geschreven, en hij is maar 36 jaar oud geworden.
    Deze video bij ‘Dido’s lament’ (When I am laid in earth) uit de opera ‘Dido and Aeneas’ vind ik mooi, ook Patricia Petibon. Misschien iets te veel, te nadrukkelijk beeld ?

pluk
    Participant

Ik hou van de beetje controversiele, dreigende klassieke muziek, zoals hierboven al wordt genoemd: Shostakovich, Prokofiev en Stravinsky. Maar ik luister veel te weinig muziek nu, dus ook geen klassiek.

Net als @lisa was ik er al puber veel meer mee bezig, alleen niet op zo’n niveau. Wel zat ik in een (harmonie) orkest dat een aantal leden had die later naar het conservatorium gingen. Dus wij-andere-leden dienden graag als publiek voor als deze vrienden die op hoog niveau speelden ergens optraden 🙂

zazamaenade
    Participant

@pluk, houd je van Babi Yar , de 13e symphonie van Shostakovich ?
    Ik luister er niet vaak naar, maar ik vind hem erg indrukwekkend, zowel door muziek als door de tekst, een gedicht van
    Yevgeni Yevtushenko.
    Hier Gergiev met het koor en orkest van het Mariinsky theater : ( na anderhalve minuut komt er Engelse vertaling bij)

pluk
    Participant

Ik vind de stijl mooi Zaza, maar ben meer van het instrumentale 🙂

zazamaenade
    Participant

Al jaren terug hoorde ik op de radio ‘Baïlero’ uit de ‘Chants d’Auvergne’ van Joseph Canteloube, gezongen door Kiri te Kanawa. Ik was aan de grond genageld, echt.
    Het is misschien een beetje pathetisch, :blush: maar ik heb heel lang gedacht dat ik wilde dat dit gedraaid zou worden bij mijn uitvaart, zonder echt te weten waarom.

Pas ontdekte ik dat dit lied vertelt over twee mensen, een herder en zijn geliefde, die gescheiden zijn door een onoverbrugbare rivier.
    Kiri te Kanawa zingt het met heel weinig vibrato, dat vind ik mooi.

Dit is een uitvoering door Renée Fleming, met alleen pianobegeleiding, opgenomen met een smartphone misschien, wel bijzonder:

kopjekoffie
    Participant

Ik kan natuurlijk Mozart en Beethoven etc. ook waarderen.
    Wat die Martin Fröst met de klarinet deed, ziet er voor mij als leek wel indrukkend uit. Het lijkt wel of hij op een mondharmonica speelde waar je ook inademend geluid kunt produceren. Dan kan bij een klarinet niet toch?

John Adams klonk wel spannend en spreekt tot de verbeelding.
    Dat is trouwens ook wat mij aanspreekt in barok en door het gebruik van het contrapunt krijgt het juist een spanning. Maar er moet wel een bepaalde ritme inzitten en niet alle uitvoeringen brengen dat naar mijn smaak voldoende naar voren. Hier is een video die ik ooit geupload heb (zien jullie wel mijn achternaam maar so what). Het is denk ik wel iets van love it or hate it want het is een cantate en Bach laat hier de zanger heel beeldend zingen. Het stuk is “Erfüllet ihr himmlischen Flammen” , en de zanger zingt zoals vlammen “dansen”.

Op mijn kanaal staan nog meer mooie uitvoeringen zoals van Emmy Verhey, dat klinkt voor mij bijna als swingende popmuziek.

Hups

lisa
    Participant
    Topic Starter

Martin Fröst is echt fantastisch., wat een legende.

zazamaenade
    Participant

@lisa Het ziet er inderdaad wel fabelachtig uit, wat Martin Fröst doet. Is dat nu circulaire ademhaling ?
    Helaas houd ik helemaal niet van de klank van klarinet, fagot en hobo :blush: Raar eigenlijk wel.

@kopjekoffie Je achternaam is niet te zien hoor. Wat je hier ziet na kopieëren vanuit Youtube is heel wat anders dan je zelf ziet. Daar heb ik me ook al een paar keer in vergist. Soms is dat jammer, omdat er bv in de comments liedteksten staan.
    De Bachcantate hierboven is heel levendig gezongen, zeg, en absoluut niet vroom. Misschien dat ik dit ooit wel zou kunnen waarderen 🙂 Dank !

zazamaenade
    Participant

Kunnen jullie wat Eric Vloeimans doet met de trompet, en bv zijn samenwerking met Holland Baroque waarderen ?
    Ik vind het prachtig.

pluk
    Participant

Ik denk inderdaad dat hij circulaire ademhaling gebruikt. Je ziet hem zijn wangen zo bol maken op een gegeven moment. Dat kan met klarinet, maar ‘t is wel moeilijk. Laat staan wat hij dan allemaal blaast 🙂

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 35 total)

You must be logged in to reply to this topic.