Klustopic

Forums Huis & Tuin Klustopic

This topic contains 98 replies, has 8 voices, and was last updated by  NummerZoveel 1 month ago.

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 99 total)
  • Author

kopjekoffie
    Participant

Hier kunnen de doe-het-zelfers terecht om te kletsen over grote en kleine klussen, ervaringen uit te wisselen en vragen te stellen.

Zelf heb ik plafond en muren verven op het programma staan. De verf wordt morgen bezorgd en ik heb er ook een telescoopsteel bij besteld. Heb er grote verwachtingen van. Er gaat toch veel tijd zitten in het trapje op trapje af en op t.v. bij klusprogramma’s ziet het er altijd zo makkelijk en efficiënt uit. Zal me benieuwen of het in de praktijk ook zo werkt.

Oh, en ik heb onlangs een stopcontact vervangen was even een klein beetje spannend (no pun intended) want het is toch stroom waar je mee bezig bent.

Welke klussen hebben jullie onlangs gedaan en welke zijn nog in de planning?
    En welke klus viel je achteraf mee of juist tegen?

Hups

pluk
    Participant

Gordijnen genaaid 🙂
    Die zijn goed gelukt, al zeg ik het zelf. Maar ik had het al vaker gedaan en ik maak een heel eenvoudig type, dus het is niet moeilijk en dat wist ik van te voren. De kamer waar ze hangen nu is wel onwijs opgeknapt door de vrolijke stof.

Man repareerde laatst iets met stroom hier in huis en ontdekte dat de vorige bewoner de draden verwisseld had. Dus op de aarde stond stroom, er was geen aarde aangesloten en de blauw deed dienst als min. Aaaaaaarch. Dit was de tweede fout die we ontdekten hier in huis, dus waarschijnlijk zit er van alles mis.

SaysAdmin
    Moderator

@Pien !! Topic voor jou, met je eeuwige projecten 😉

Vragen? Problemen? --> admin@sayswho.nl

kopjekoffie
    Participant
    Topic Starter

Ah naaien. Toevallig heb ik onlangs mijn naaimachientje verkocht. Ik kreeg het gewoon niet onder de knie, zelfs lessen genomen maar mocht niet baten.
    Wel fijn als je zoiets kunt en gordijnen voegen echt iets toe aan een huis.

Kwalijk als ze geen aarde aansluiten waar het zou moeten en dat is vooral in natte ruimtes zoals douche en keuken. En sommigen menen ook dat het beter is om de pc op een geaard stopcontact aan te sluiten.

Hups

kopjekoffie
    Participant
    Topic Starter

Is pien zo’n bezige bij? Laat ze dan maar gezwind hierheen komen. Misschien wil ze wel een paar mooie foto’s showen.

Hups

pluk
    Participant

Tja, een klus met hout en schroeven enzo doe ik ook weleens, maar de laatste tijd (gelukkig) niet.

Ohja, toch nog wel een. Een lekkage doordat er water naar binnen kwam tussen muur en kozijn heb ik een paar weken terug opgelost door de kieren dicht te kitten. Ik weet niet of dat de manier is waarop het hoort, maar het heeft niet meer gelekt sindsdien.

Klussen is meestal niet mijn hobby, al blijkt het vaak leuker te zijn dan ik dacht om het te doen. Toch ben ik altijd weer blij dat het klaar is, niet dat ik voor mijn plezier klus zoals @vlaamsevink

kopjekoffie
    Participant
    Topic Starter

Ja ik zie het ook als iets dat gedaan moet worden. Zoals nu, de muren zijn echt niet meer wit. :whistle:
    Als hobby doe ik dan liever een cursus maar voor iemand met technisch inzicht zal klussen leuker zijn. Ik kan me ook voor stellen dat je er dan zen van wordt.

Hups

Pien
    Moderator

Hier ben ik al…..ik klus wat af :yeah:
    De laatste tijd ligt het even stil, we zijn heel even klusmoe maar ik heb al weer een lijstje klaar waar binnenkort weer aan begonnen moet worden :whistle:
    Ik wil dit jaar sowieso de voortuin gedaan hebben, past misschien beter in het tuintopic ware het niet dat er ook een tweede oprit moet komen.
    Hiervoor moet er bestaande bestrating verlegd worden, het stuk waar de oprit komt verhogen, een heleboel planten verplanten, opnieuw bestraten en een nieuwe heg aangeplant worden…dat valt toch wel onder klussen toch? 😉
    Ook op het lijstje, een extra hardhouten terras achter in de tuin.
    Het bestaand terras moet er uit, balken ingraven, worteldoek erover om vervolgens de hardhouten tegels erop te bevestigen.
    Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat ik het bestaande terras schoon moet maken en opnieuw in de olie moet zetten.
    En en en …eigenlijk wil ik ook de bestaande bestrating vervangen voor andere bestrating.
    Man is van de kabeltjes en stroom die mag alle coax kabels nog vervangen, en o ja er moet eigenlijk ook nog een extra groep aangelegd worden.
    Ik schud dit nu even snel uit mijn mouw…ik zal eens serieus nadenken wat er nog meer moet gebeuren en ook wat foto’s opzoeken wat er inmiddels al gedaan is.
    In ieder geval een nieuwe keuken, badkamer, huis geschilderd, achtertuin aangelegd en dan natuurlijk de gewone huis dingen zoals schilderen witten, vloeren leggen enz enz…

Moderator
    Vragen? Problemen? --> mods@sayswho.nl

Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.

vlaamsevink
    Participant

Ja, ik blijf nog wel even bezig aan dat bureau van mij. 🙂 Verder wil ik eigenlijk eens op een buitenmuur een constructie aanbrengen om een vliegenhor te plaatsen. Dat heb ik nu niet en dat is in de zomer weleens lastig.

Technisch inzicht of technische kennis heb ik helaas niet. Dat is wel eens jammer, de laatste jaren voornamelijk omdat ik nogal wat videobanden aan het kopiëren ben en de goede toestellen zijn nu minstens tien (en eerder vijftien…) jaar oud. Vind het knap dat sommige mensen apparaten van lang geleden zo mooi aan de praat weten te houden… maar dat kan ik dus niet.

snoesje666
    Participant

Ik ben absoluut geen klusser.
    Vroeger knutselde ik nog wel, maar de afgelopen 15 jaar…. Niets, eigenlijk.

Gelukkig heb ik een man met twee rechterhanden die vrijwel alles kan.
    De grootste klus hier in huis is af, het dak is vervangen (door een bedrijf).

Tegelijk hadden we hier nog andere klussers lopen, maar die werden door de NAM betaald. Is het stucwerk net een beetje droog, krijg je een aardbeving van 3.4. Okee, dan maar weer foto’s maken en indienen zodra het nieuwe schadeprotocol duidelijk is………

NummerZoveel
    Participant

Wij hebben een klushuis, en dat is achteraf niet zo slim aangezien we zelf alleen over linkerhanden beschikken. We dachten het meeste wel te kunnen doen voordat we het huis zouden betrekken, maar tijd, budget, en een klusser die verhuisde lieten dat plan toch wat in het honderd lopen.

Het enige wat ik zelf wel goed kan, is laminaat leggen (inclusief rare hoeken en plinten). En dat is maar goed ook, want na een lekkage in de grote slaapkamer en beschadigingen van de vloer in de kleine kamers, is de hele bovenverdieping nu aan vervanging toe. Maar ik zal evengoed extra hulp moeten inschakelen, want met mijn hernia’s wordt ca 75m2 op mijn knieën anders een 5-jaren-plan.

Gelukkig hebben wij lieve familieleden die kunnen en willen helpen. Sommigen met tijd teveel en een passie voor klussen, en anderen die er zelfs hun beroep van hebben gemaakt. (De eerste categorie geven we altijd mooie cadeaus, en de tweede betalen we een gereduceerd tarief).

Waar ik wel heel goed in ben – al zeg ik het zelf – is in het bedenken van mooie en bijzondere oplossingen voor klusproblemen. Ik had wat dat betreft eigenlijk wel binnenhuisarchitect kunnen worden. Alleen die uitvoering, hè… 😉

Pien
    Moderator

Heb wat foto’s van een simpel klusje wat wel heel veel tijd in beslag genomen heeft.
    Ik heb er destijds genoeg over geschreven aan de stamtafel want er leek maar geen einde aan te komen…het verven van de trap…
    Zo was het,

Zo is het nu,

Moderator

NummerZoveel
    Participant

Wauw @Pien, dat was alle moeite dus wel echt waard! Prachtig!!

pluk
    Participant

Dat is echt opgeknapt @pien, mooi! En ja, ik kan me voorstellen: heel veel werk.

Pien
    Moderator

Dankjewel dames :rose: al was het, ondanks de tijd die er in is gaan zitten, een klusje van niets.
    De keuken was “iets” meer werk daar is iets meer bloed, zweet en tranen in gaan zitten…en niet te vergeten een hoop gevloek 😆

Voor:

Na:

Inmiddels zit er al wel weer een nieuwe oven in….. :whistle:
    Edit: O ja en het raam links is vervangen door een schuifpui.

Moderator

snoesje666
    Participant

Supermooi, zowel de trap als de keuken.

snoesje666
    Participant

Dat kastje rechts met schuiflaatjes triggert me. Wat bewaar je daarin?

Pien
    Moderator

Dat kastje rechts met schuiflaatjes triggert me. Wat bewaar je daarin?

Dat ladenkastje verhuis ik al zo’n 25 jaar mee en heeft inmiddels alle kleuren van de regenboog al gehad.
    Ik bewaar daar van alles in boterham- diepvries- pedaalemmerzakken, pleisters, etiketten enz.. als het maar klein is.
    Het is ooit lang geleden handgemaakt geen enkel laatje heeft dezelfde afmeting.
    Ik heb het gekregen van een vriendin van mijn moeder die ging emigreren.
    Overigens was ook dat een klusje, toen het tijdperk ven afval scheiden begon heeft man de onderste 10 laatjes met elkaar verbonden en alle bodems (behalve de onderste) eruit gehaald en doet dat nu dienst als onze plastic afvalbak.

Moderator

snoesje666
    Participant

Leuk, een kastje met een verhaal. 😃

vlaamsevink
    Participant

Leuk, die foto’s. Netjes uitgevoerd allemaal! Zo’n trap is natuurlijk lastig… je zou de eerste niet zijn die in één keer alle treden doet. :haha: Trap en keuken zien er heel anders uit nu, je hebt het duidelijk erg grondig aangepakt! 🙂

NummerZoveel
    Participant

@Pien, ook de keuken is prachtig! En inderdaad, heel leuk en ook nog eens handig; zo’n kastje met een verhaal 🙂

Even een vraag ook voor jou: hoe heb je die anti-slipstrips op de trap bevestigd? Zijn die erin gefreesd? En waar haal je die dingen? Wij moeten hier ook nog twee trappen (laten) doen, en aangezien ik van gelakte trappen houd maar het wel graag veilig wil, vind ik dat wel een heel goed idee!

NummerZoveel
    Participant

Overigens vertelde ik gister nog dat ik goed ben in het vinden van creatieve oplossingen, maar ik zit nu al twee dagen mijn hersens te kraken over de vraag wat we aanmoeten met de gordijnen in onze slaapkamer.

Ik slaap al 10 jaar zonder gordijnen, en dat vind ik op zich heerlijk. Maar met de ramen op het oosten en zuiden, wordt het af en toe wel erg warm in de kamer, dus iets van zonwering is wel prettig. En het ziet er “warmer” uit en is beter voor de akoestiek als er wat stof in huis komt.

Er is echter met elk raam wel iets bijzonders aan de hand, waardoor eigenlijk geen enkele oplossing werkt (te weinig ruimte rond de ramen om cassettes of gordijenroedes goed kwijt te kunnen, (half) ronde kozijnen, roedes in de ramen zelf, enz.)

Ik pieker nog even verder…

snoesje666
    Participant

Misschien één lang gordijn, over de hele muur? Dus niet per raam. Dat geeft ook een rustiger beeld.

NummerZoveel
    Participant

@snoesje666, nee dat gaat helaas niet. De achtergevel heeft 2 dubbele ramen met daartussen een dubbele deur met toog erboven. En ca een halve meter boven de deur zit nog een klein rond raampje in de nok. Het plafond loopt met die vormen mee, dus dat is rond boven de dubbele deur, recht boven de zijramen, en dan loopt het schuin af vanaf de hoek van het raam. Tussen raam en schuine hoeken zit maar ca. 4 cm ruimte om eventueel iets op te hangen.

Pien
    Moderator

@nummerzoveel die strips zijn gewoon geplakt en belachelijk goedkoop :haha:
    http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60098895/

Ik had ze op mijn vorige trap ook en na 10 jaar zaten ze er nog onbeschadigd op.
    Een vriendin van mij had wel gefreesde rubbers in haar trap laten zetten, die waren veel minder antislip als deze strips (en heel duur).
    Mijn honden lopen zonder problemen de trap op en af (in een noodtempo)
    Je moet alleen niet met je panty’s naar boven willen, het is net schuurpapier :whistle:

Ik ga eens over je gordijnen nadenken…..

Moderator

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 99 total)

You must be logged in to reply to this topic.