Maakbaarheid van de mens

Forums Actualiteit & Politiek Maakbaarheid van de mens

This topic contains 82 replies, has 10 voices, and was last updated by  Anonymous 6 months, 2 weeks ago.

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 83 total)
  • Author

zazamaenade
    Participant

Mannen met moedermelk, dat is de aanleiding voor dit topic.
    Afgelopen zaterdag hoorde ik dit op de radio : (dit is overigens al weer wat jaren geleden gebeurd, de aanleiding is een artikel van twee artsen in het vakblad Transgender Health, in de link naar NRC staat de link naar het vakblad)
    https://www.nporadio1.nl/nieuwsweekend/onderwerpen/445117-mannen-met-moedermelk (geluidsfragment van 9 minuten).
    Het gaat over een transgender (van man naar vrouw) die met behulp van bepaalde middelen/medicijnen in staat was om haar kind (gebaard door haar vrouw) melk te geven. Ik was eigenlijk behoorlijk verbaasd cq geschokt hoe ver een mens kan gaan in het aanpassen van haar lichaam aan zo’n wens. Ik wist ook helemaal niet dat het mogelijk is om melk te geven als je niet zwanger bent geweest.
    https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/15/amerikaanse-transvrouw-gaf-kind-borstvoeding-a1592382

Ik heb wel eens twijfels over hoe ver we als mens gaan in de maakbaarheid van het leven en het lichaam. Ook orgaantransplantatie, en cosmetische chirurgie, en botox valt voor mij daaronder.
    Het kost bergen geld, en aandacht van artsen.
    Verliezen we de aandacht voor wat het betekent om te leven en te accepteren wie we zijn niet uit het oog omdat we onszelf proberen te wringen in een plaatje zoals we zouden willen zijn ?
    Wat vinden jullie ?

snoesje666
    Participant

Even voor de duidelijkheid.
    Die transgender was geboren als jongetje en heeft zich laten ombouwen?
    Moeder Natuur haalt soms rare fratsen uit, maar dit verwacht ik niet “spontaan” te ontstaan. Dan moet diens partner (of kind?) behoorlijk aan het lebberen zijn geweest.

Toen ik al negen jaar geen borstvoeding meer gaf, kwam ons babynichtje (van vier maanden) logeren. Haar eerste keer dat ze van huis was en ze vond het NIET LEUK. Brullen, brullen. Ik ben uiteindelijk met haar op de bank gaan liggen (twee banken tegen elkaar aan, ze kon er niet af vallen. Uiteindelijk viel ze in slaap. Een tijdje later word ik wakker, wat voelt mijn shirt gek? Kletsnat !!! Twee lekkende tieten, spontaan gerelacteerd.

snoesje666
    Participant

Ik zou best een borstverkleining willen hebben [85/90G] maar ik durf niet sinds ik een fotoreportage in de Viva zag, mét de bijbehorend hechtingen en “ankerlittekens”.
    Dan hangen ze maar op mijn navel, ik heb er nog nooit een man over horen klagen en zoons gewicht is er destijds op verdubbeld.

zazamaenade
    Participant
    Topic Starter

Ja, ze was geboren als man.
    Het anti-braakmiddel Domperidon schijnt als bijwerking de melkafgifte bij vrouwen, en soms dus bij mannen (omdat die wat melkklieren schijnen te kunnen hebben) te stimuleren, en ook het middel pro-lactine schijnt, ook bij sommige mannen, de melkafgifte, te kunnen stimuleren :scratch:

Zelf heb ik nog nooit een cosmetische/plastische operatie overwogen, ik heb geen last van grote zaken, dus misschien oordeel ik daar wat te gemakkelijk over. Mijn vader heeft wel een operatie laten doen, maar merkte dat hij daarna eigenlijk niet veel minder onzeker werd. Hij had er toen hij dat deed (ver voor mijn geboorte) nogal wat van verwacht.

Ik heb vroeger wel twee transgenders gekend, die geen van beide een operatie overwogen omdat ze er geen grote wonderen van verwachtten en redelijk konden leven met hun ongemakkelijke gevoelens over hun geslacht (allebei van vrouw naar man). Hoe het nu met hen is weet ik niet, ik zie ze niet meer.

snoesje666
    Participant

Ik “ken” een transgender die ik altijd verkleed als vrouw in de stad zag. Het was altijd al een lelijke vent, het is nu een lelijke vrouw. Ik probeer echt wel iets moois te zien in iemand, maar bij deze persoon zijn de jukbeenstructuur en de handen gewoon te grof om voor vrouwelijk door te kunnen gaan.
    Diens echtgenoot (eerst man, later vrouw) vond ik uiterlijk wel goed gelukt qua ombouwen. Hoe het onder de kleren lijkt weet ik niet, en hoef ik ook niet te weten.

Ik zou alleen een piemel willen hebben om ermee tegen een boom te kunnen plassen, voor de rest lijkt zo’n ding me vooral in de weg te zitten/liggen/staan.

Pien
    Moderator

Ik kan niet terug vinden waarom deze transgender borstvoeding wilde geven.
    Als ik er zelf een invulling aan moet geven vermoed ik dat hij/zij zich hierdoor 100% vrouwelijk zou voelen?
    Maar ik vind het om verschillende redenen te ver gaan.
    Op de eerste plaats, heel ouderwets, je kunt niet altijd alles hebben wat je wilt.
    Je mag je van mij voelen wat je wilt man, vrouw, onzijdig, tweeslachtig…wat dan ook het maakt mij niet uit.
    Maar het is nou eenmaal zo dat vrouwen kinderen kunnen baren en mannen niet.
    Dan kan je je als (geboren) man nog zo vrouw voelen, het kan gewoon niet.
    De mogelijkheid om van geslacht te veranderen is er maar waarom moet het dan toch weer een stap verder…je kunt niet altijd alles hebben wat je wilt.
    Op de tweede plaats vind ik het onverantwoord dat deze transgender op onnatuurlijke wijze de melkproductie op gang heeft laten brengen, zonder dat er iets bekend is over wat dit voor de baby zou kunnen betekenen (ook op langere termijn).
    En even terzijde vraag ik me ook af of hij/zij de natuurlijke vader van de baby is, als dat zo is vind ik het nog meer *not done* want vrouwen kunnen nu eenmaal geen kinderen verwekken :whistle:

Moderator
    Vragen? Problemen? --> mods@sayswho.nl

Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.

Pien
    Moderator

Ik “ken” ook een transgender/transseksueel in de zin van ik kom hem wel eens tegen in een winkel.
    Blijkbaar wil hij graag of liever een vrouw zijn, mijn zegen heeft hij maar ik vind het in zijn geval iets triestigs hebben.
    Ook te grof gebouwd wat natuurlijk voor hem vervelend is maar wat ik sneuer vind is dat hij zich in opvallende (te) strakke mantelpakjes wurmt, te veel (gedateerde) make-up gebruikt en tot overmaat van ramp kalend is.
    Om dit te maskeren kamt hij zijn vlasdunne lange haren over de kale plekken op zijn schedel waardoor het juist opvalt…ik vind het sneu :sorry:

Moderator

zazamaenade
    Participant
    Topic Starter

Wat ik erover heb gehoord en gelezen (het radiofragment en wat in de NRC staat, het artikel (pdf) uit het vakblad heb ik deels gelezen) : het is niet bekend waarom de moeder geen borstvoeding wilde geven, en de niet-biologische moeder (de transgender) is niet de vader. Wat ik eerlijk gezegd schokkend vind is dat de baby via de melk veel hormonen en (afbraakresten van) Domperidon binnen heeft gekregen, met risico van zenuwschade en hartritmestoornissen.
    Dat vind ik onbegrijpelijk, dat je je kind blootstelt aan zulke risico’s, terwijl je een kind ook de fles kunt geven.

Maar goed, het ging mij niet alleen om deze zaak.

Denken jullie dat de normen over hoe je er uit ‘hoort’ te zien veel verschoven zijn vergeleken met bijvoorbeeld 20 jaar geleden omdat er cosmetisch zoveel mogelijk is ? Al gaat het alleen maar om rechte tanden, flaporen, te kleine/te grote borsten.
    Wat ik weleens denk is dat door de grote aandacht voor het uiterlijk, waarin gezocht wordt naar iets dat ‘normaal’ is (behalve voor mensen die bewust het excentrieke opzoeken, en daarin is ook van alles te verbouwen) de aandacht voor de ziel en voor morele ontwikkeling en verfijning volledig het raam uit is geraakt.
    Dit is een wat vage uitspraak misschien, en nu is het wat laat :scratch:

vlaamsevink
    Participant

Ik vind omgebouwde mensen er een beetje eng uitzien. (Ja, oooh wat onaardig). Het voorbeeld van de Belgische journalist zal jullie bekend zijn… tja, mij doet hij/zij nu toch vooral denken aan Wim de Bie met een pruik op. 😉

Wie er gelukkig van wordt mag het voor mij natuurlijk wel doen, maar het lijkt erop dat je het bij de meesten van op tien meter afstand kan zien, en dan wordt het zo’n gevalletje ‘willen maar niet kunnen’. En telkens je mensen voor het eerst ontmoet – gaande van nieuwe buren tot de conducteur op de trein – zal hun eerste gedachte zijn: goh, die daar lijkt wel een… etc.

NummerZoveel
    Participant

Ik denk dat veel oudere transgenders van nu het slachtoffer zijn van de maatschappij van toen. Het was onbespreekbaar en dus was men vaak al op gevorderde leeftijd voordat men een transitie inzette, waardoor de ongewenste geslachtskenmerken zich al lang en breed hadden ontwikkeld.

Tegenwoordig gaan jonge kinderen veel vroeger de molen al in en wordt met hormonen ed grotendeels voorkomen dat ze de typische kenmerken ontwikkelen van het geslacht dat ze afwijzen.

Ik heb nu van nabij twee van die trajecten meegemaakt, en zie dat ze daarin behoorlijk zorgvuldig omgaan met het hele proces, dus volgens mij zijn die kinderen daar echt wel mee geholpen.

pluk
    Participant

Ik denk dat dit allemaal heel makkelijk praten en mening hebben is als je er zelf niet mee zit.

Als je zelf cup FF extra hebt is een borstverkleining opeens niet zo vreemd.
    Als je zelf een ongeluk hebt gehad met een vuurtje is plastische chirurgie opeens niet zo vreemd.
    Als je zelf zou wakker worden morgen met een piemel (of voor de mannen hier, met twee flinke borsten) is het er af halen opeens niet zo vreemd.
    Als je zelf jarenlang gepest bent om je gekke neus en je je niew verworven eigenwaarde elke keer weer verliest als je in de spiegel kijkt is een correctie opeens niet zo vreemd.

Ik zou het niet doen, maarja, ik heb ook geen cup FF extra, geen verbrand gezicht, geen piemel, geen al te rare neus.
    Waarom zou je voor een ander kunnen bepalen dat het nogal ver, of te ver gaat? Waarom moet die ander daar maar gewoon mee leven, want anders “Verliezen we de aandacht voor wat het betekent om te leven en te accepteren wie we zijn“? :scratch:

Zo van: “Oh, heb je per ongeluk een piemel? Balen, doe wat yoga ontspanningsoefeningen, dan went het wel?” :wow:

Ah, je wilde reuring Zaza… Nu heb je me op de kast!

zazamaenade
    Participant
    Topic Starter

Nou Pluk, wat een aannames allemaal !

Ik weet niet eens waar te beginnen met antwoorden.
    Het is nou niet bepaald zo dat mijn leven zonder hobbels is, dat ten eerste, en dat ik vandaaruit dus gemakkelijk oordeel over anderen.
    Wat ik met dit topic wil is gedachten uitwisselen over welke keuzes we maken, voor onszelf, en als maatschappij.

Willen we alles wat mogelijk is ?
    En daar komt ook nog eens bij dat niet voor alles geld is, dat zie je ook in de keuzes die nu gemaakt worden in de gezondheidszorg.
    Het lijkt me goed dat wij, gewoon als burgers, daar over nadenken en praten, en niet alles aan de ‘professionals’ over laten.
    Ik vind jouw reactie raar aanvallend, geen idee waar dat vandaan komt.
    Natuurlijk gaat het mij er niet om te zeggen dat Jetje geen borstverkleining ‘mag’, of Pietje geen plastische chirurgie na brandwonden, of alle andere voorbeelden die je noemt.
    Maar ik vind dat ik daar wél over mag nadenken en praten, in het algemeen.
    En ik vind het vreemd dat je het belachelijk maakt met zo’n yoga-voorbeeld voor transgenders.
    Dat slaat de discussie dood.

zazamaenade
    Participant
    Topic Starter

Verder wil ik morgen maar doorschrijven op dit topic, ik heb er even geen zin meer in.

En nee, dit is absoluut geen poging tot reuring of rellen van mij, maar een poging iets aan te snijden waar ik mijn gedachten over probeer te vormen, in het dagelijks leven met vriendinnen of vrienden, en dus ook hier, als het mogelijk is.

snoesje666
    Participant

Ik heb soms het gevoel dat je via de media overvoerd wordt met maakbaarheid. Waarom zou een mens tevreden zijn, als het ware geluk in de vorm van een schaamlipcorrectie binnen handbereik is?

Ook van die onvoorstelbare televisieprogramma’s, dat mensen uit schaamte nog nooit naar een huisarts hebben durven gaan, maar wel ermee op de televisie willen. Nog genanter als het je collega betreft. Ik kan diegene niet zien zonder dat ik aan diens *** moet denken. En als je tijdens het doorknippen je collega ineens op televisie ziet, blijf je ook nog kijken…

pluk
    Participant

Waar dat vandaan komt?

Ik heb wel eens twijfels over hoe ver we als mens gaan in de maakbaarheid van het leven en het lichaam. Ook orgaantransplantatie, en cosmetische chirurgie, en botox valt voor mij daaronder.
    Het kost bergen geld, en aandacht van artsen.
    Verliezen we de aandacht voor wat het betekent om te leven en te accepteren wie we zijn niet uit het oog omdat we onszelf proberen te wringen in een plaatje zoals we zouden willen zijn ?
    Wat vinden jullie ?

Nouja.. Je wakkert een discussie aan met je eerste post, waarin je twijfelt of het niet te ver gaat. Jouw mening is blijkbaar dat het nogal ver gaat, want het kost bakken met geld en aandacht van artsen.
    Je hebt strijkt dingen als “Ook orgaantransplantatie, en cosmetische chirurgie, en botox valt voor mij daaronder.” over een kam. Dat vind ik echt nogal wat en behoorlijk schokkend. Botox voor dikkere lippen onder hetzelfde schuiven als levensreddende orgaantransplantatie?
    En dat gevolgd door die zin over accepteren.

Zelf heb ik nog nooit een cosmetische/plastische operatie overwogen, ik heb geen last van grote zaken, dus misschien oordeel ik daar wat te gemakkelijk over. Mijn vader heeft wel een operatie laten doen, maar merkte dat hij daarna eigenlijk niet veel minder onzeker werd. Hij had er toen hij dat deed (ver voor mijn geboorte) nogal wat van verwacht.

Ik heb vroeger wel twee transgenders gekend, die geen van beide een operatie overwogen omdat ze er geen grote wonderen van verwachtten en redelijk konden leven met hun ongemakkelijke gevoelens over hun geslacht (allebei van vrouw naar man). Hoe het nu met hen is weet ik niet, ik zie ze niet meer.

Daarna nog een tweede post waaruit nogmeer blijkt dat jij het geen goed idee vind, want
    Jij zelf hebt het nooit overwogen, maar je hebt geen last van grote zaken. (Dus of je leven verder hobbels heeft heeft er dan niet mee te maken, toch? Je schrijft zelf nergens last van te hebben)
    En de enige voorbeelden die je geeft zijn van mensen die een goede reden hadden (transgenders) maar het toch maar niet deden, en je vader, die het wel deed, maar er niet gelukkig van werd.

De hele toon van je topic is nogal van: al die dingen zijn overdreven, want ik en de mensen die ik ken hadden het ook niet nodig.

Nou bedoel je het vast genuanceerder dan het leest, als ik je langer ken hier dan vandaag.
    Maar je vraagt ook om wat wij er van vinden en start een topic om te discussieren.

Nou, ik vind dat je dingen die echt heel belangrijke zijn voor mensen heel erg over een kam scheert met wat schoonheidsonderhoud, en laat lezen alsof overwegen het niet te opereren een optie is. Ja, bij die botox wel, maar bij orgaantransplantatie natuurlijk niet. Ik vind het echt heel erg anders of je bepraat of iemand graag vollere lippen wil, of een orgaan om in leven te blijven, of ander geslacht, of een operatie na een ongeluk om de boel weer een beetje recht te breien.
    Ik denk echt dat je mensen flink verdrietig kan maken of aanvallen hiermee. En dat lees je waarschijnlijk in mijn reactie.

Trouwens, niet alleen deze twee posts, maar ook de (verschillende) over ‘lelijke’ en ‘enge’ of niet goed gelukte transgenders storen me.

Maargoed, blijkbaar was dit niet de bedoeling van het topic. Het was niet mijn bedoeling om de boel te ruineren, dus ik ga er wel vandoor :blush:

vlaamsevink
    Participant

Hmm, wat ik bedoel met dat zinnetje over ‘enge’ transgenders (misschien een beetje sterk uitgedrukt van mij, maar goed) is dat ik me wel eens afvraag of bij sommige mensen die zich laten ombouwen de wens niet de vader is van de gedachte: een esthetisch prachtvoorbeeld van het andere geslacht lijk je toch maar zelden te worden.

Een beetje zoals ik wel kan hopen dat ik plotseling een fotomodel zou worden als ik twintig kilo zou afvallen, maar dat gaat niet gebeuren. Ik kan hooguit van dik en lelijk veranderen in mager en lelijk. :haha: Maar zoals ik al zei: wie gelukkig wordt van een geslachtsverandering moet dat natuurlijk vooral doen. En ik voel die aandrang niet, dus ik heb uiteindelijk makkelijk praten…

pluk
    Participant

@zazamaenade, niet boos zijn, kom je weer terug? :blush:

Pien
    Moderator

Ik weet dat het je niet alleen om de “borstvoeding” zaak ging @zazamaenade, had alleen even geen fut voor een lange post 😉 nu een vervolg
    Net als @pluk vind ik wel dat orgaantransplantatie en cosmetische chirurgie twee totaal verschillende dingen zijn die niet onder een noemer vallen.
    Over orgaantransplantatie vind ik in dit geval niets…misschien alleen als dit gebeurt lijkt het me noodzaak.
    Cosmetische chirurgie vind ik wel iets van :yeah:
    Ik vind het mooi dat het er is voor de mensen die het nodig hebben (of denken nodig te hebben).
    Wat voorbeelden zijn al aangehaald, grote borsten, brandwonden, ongevallen enz..
    Voor zover ik weet valt dit soort plastisch chirurgie onder “noodzaak” en zullen daarom vergoed worden door het zorgstelsel.
    Het wordt (voor mij) al ietwat hellend als het gaat over scheve neuzen, lelijke schaamlippen, flaporen enz..
    Want soms is die scheve neus helemaal niet scheef en zijn die schaamlippen heel normaal of horen die flaporen juist bij de persoon…maar blijkbaar zit diegene er dusdanig mee dat hij/zij er iets aan wilt veranderen.
    Als er geen “noodzaak” is zal deze operatie door de persoon zelf betaalt moeten worden er gaat dus geen geld en tijd verloren aangezien de het de arts zijn werk is en hij hier gewoon voor betaalt krijgt.
    Maar dan zijn er ook nog de uiterste zoals bv de Kardashians, dat vind ik dus echt niet gezond meer.
    Ik denk ook dat door dit soort publieke figuren de gang naar de plastisch chirurg steeds makkelijker wordt.
    Vooropgesteld dat iedereen vooral moet doen wat hij niet laten kan vind ik het wonderlijk dat jonge dames hun derrières en borsten op laten pompen tot onnatuurlijke vormen.
    Wat me dan ook verbaast (als ik toch bezig ben) ditmaal dichter bij huis, Conny Witteman ziet er toch wel heel erg onnatuurlijk uit…maar volgens eigen zeggen is er niets aan haar versleuteld…als het zo overduidelijk is waarom er dan over liegen?
    Van mij hoeft ze echt niet uit de doeken te doen wat en wanneer ze iets heeft laten doen maar om het totaal te ontkennen terwijl het zo overduidelijk is vind ik ook een beetje vreemd.

@pluk mijn trangender post was niet negatief over (de desbetreffende) transgender bedoeld.
    Ik vind het oprecht sneu dat deze mannen zo slecht transformeren.
    De verklaring van @nummerzoveel over hoe dit komt klinkt heel logisch, zo had ik het nog niet bekeken.

Verder ben ik het nu even kwijt maar ik kom er vast nog wel op terug ik vind nog veel meer 😉

Moderator

zazamaenade
    Participant
    Topic Starter

@pluk, omdat ik boos ben, en zin heb om scherp uit te halen, houd ik me maar even op de vlakte, hier op het forum.

Anonymous

Ik vind omgebouwde mensen er een beetje eng uitzien. (Ja, oooh wat onaardig). Het voorbeeld van de Belgische journalist zal jullie bekend zijn… tja, mij doet hij/zij nu toch vooral denken aan Wim de Bie met een pruik op. :wink:

Wie er gelukkig van wordt mag het voor mij natuurlijk wel doen, maar het lijkt erop dat je het bij de meesten van op tien meter afstand kan zien, en dan wordt het zo’n gevalletje ‘willen maar niet kunnen’. En telkens je mensen voor het eerst ontmoet – gaande van nieuwe buren tot de conducteur op de trein – zal hun eerste gedachte zijn: goh, die daar lijkt wel een… etc.

Zeg dat wel. Wat een rotopmerking terwijl je even verderop verteld dat je zelf lelijk en vooral: minstens 20 kilo te zwaar bent wat je helemaal aan jezelf hebt te danken. Als je in het verkeerde lichaam geboren bent -aantoonbaar, de hersens van een transgender zijn duidelijk zichtbaar op een scan vrouwenhersens- kan je daar niets aan doen.

Mijn schoondochter, een prachtige meid van halverwege de 20 is ook zonder make-up niet herkenbaar als transgender.
    Als ze jou aan ziet komen denkt ze waarschijnlijk ook: die ziet er eng uit, zou minstens 20 kilo af moeten vallen, je zal er naast moeten zitten in de bus of erger nog op een lange vlucht. Typisch zo’n gevalletje van ‘willen maar niet kunnen’. :bleh:
    (zoals je zelf al zegt: misschien een beetje sterk uitgedrukt, maar goed
    Al zou ze zoiets nooit zeggen, andere mensen aanvallen op hun uiterlijk past niet bij haar lieve karakter.

Laat ik maar niet opschrijven wat ik verder denk van de uitspraken hier, het niveau is bedroevend laag dat wil ik nog wel kwijt. Op zo’n niveau wil ik geen discussie voeren.

Ook ik ben meteen weer weg hier voorlopig, geen zin om hier mijn tijd aan te verdoen, ik klikte dit artikel aan omdat ik het over orgaantransplantatie wilde hebben.
    Maar dan wél met respect voor eenieder en daar schort het nogal aan. Jammer.

Ik denk dat dit allemaal heel makkelijk praten en mening hebben is als je er zelf niet mee zit.

Als je zelf cup FF extra hebt is een borstverkleining opeens niet zo vreemd.
    Als je zelf een ongeluk hebt gehad met een vuurtje is plastische chirurgie opeens niet zo vreemd.
    Als je zelf zou wakker worden morgen met een piemel (of voor de mannen hier, met twee flinke borsten) is het er af halen opeens niet zo vreemd.
    Als je zelf jarenlang gepest bent om je gekke neus en je je niew verworven eigenwaarde elke keer weer verliest als je in de spiegel kijkt is een correctie opeens niet zo vreemd.

Ik zou het niet doen, maarja, ik heb ook geen cup FF extra, geen verbrand gezicht, geen piemel, geen al te rare neus.
    Waarom zou je voor een ander kunnen bepalen dat het nogal ver, of te ver gaat? Waarom moet die ander daar maar gewoon mee leven, want anders “<em class=”d4pbbc-italic”>Verliezen we de aandacht voor wat het betekent om te leven en te accepteren wie we zijn“? :scratch:

Zo van: “Oh, heb je per ongeluk een piemel? Balen, doe wat yoga ontspanningsoefeningen, dan went het wel?” :wow:

Ah, je wilde reuring Zaza… Nu heb je me op de kast!

Mij ook..

Mooie reactie! :good:

Doornroosje
    Participant

Wow. Wat mij betreft doet iedereen wat hij of zij wil.

Lijkt me trouwens heel logisch dat je als transgender het lichaam wil hebben dat bij je past en niet dat je als vrouw een piemel hebt en geen borsten of als man borsten en een vagina.

vlaamsevink
    Participant

Repelsteeltje, ik geloof wel dat je mijn schrijfsels ernstiger neemt dan ik ze bedoel hoor, het ligt nu niet bepaald in mijn aard om bijvoorbeeld persoonlijk tegen mensen te zeggen dat ze er ‘eng’ uitzien (om het gebruik van dat woord hier niet met opzet te vermijden).

Misschien is het probleem dat ik bij mijn commentaar een wat zijdelingse invalshoek gekozen heb, namelijk mijn (doorgaans onderdrukte) irritatie over het feit dat veel mensen hun eigen acties graag door een roze bril zien. Als ik koekjes eet dan word ik daar lelijker van, net zoals ik van tijd tot tijd in kranten of zo foto’s van mensen zie die door een geslachtsverandering bijvoorbeeld van een doorsnee vrouw in een lelijke man veranderd zijn (naar mijn mening dan hé).

Als iemand zich psychisch beter voelt door de verandering: hieperdepiep en zo, en verder ben ik ook de eerste om te roepen dat aandacht voor uiterlijk vaak overroepen is (want daar heb ik nu ongewild een beetje de aandacht naar verlegd) en het zou wel erg bot zijn om tegen iemand persoonlijk te zeggen dat hij/zij er minder mooi uitziet, maar hopelijk mag ik in het algemeen toch zeggen dat geslachtsverandering/taartjes eten/dreadlocks in je haar/whatever wat mij betreft doorgaans niet tot een visuele verbetering leidt?

NummerZoveel
    Participant

Wat ontzettend jammer dat dit topic nu op zoveel onbegrip en onvriendelijkheid uitloopt. Dat is toch nergens voor nodig?

Ik denk dat @zazamaenade meer de algemene discussie wilde voeren over de vraag of hoge medische kosten aan individuen besteed mogen worden, wanneer daar ook andere problemen van een grotere massa mee geadresseerd zouden kunnen worden. Maar door de genoemde voorbeelden raakt het anderen heel persoonlijk.

Ik snap de discussie an sich wel. Gezondheidszorg is duur en hoever kun je gaan met de uitgaven per persoon? Een lastig dilemma en mijn inziens vooral een enorm ethisch dilemma. Want uiteindelijk is elk leven belangrijk en is het ontzettend zuur als een leven verziekt wordt, soms zelfs tot de dood daarop volgt, omdat er financiële in plaats van humanitaire afwegingen worden gemaakt.

Mijn visie is dat een ieder geholpen zou moeten worden als dat iemands kwaliteit van leven daadwerkelijk kan verbeteren. En hoe dat betaald moet worden; ik heb geen idee! Maar ik geef graag andere dingen op ten gunste van gezondheid en welzijn van indivuen en groepen.

vlaamsevink
    Participant

Met zowat alles uit bovenstaand bericht ben ik het in ieder geval volmondig eens!

Ik heb begrip voor beide kanten van dat dilemma (anders gezegd: ik weet niet welke keuze gemaakt zou moeten worden). Dat zeer specifieke medicijnen ontwikkelen handen vol geld kost en dat dat ergens van betaald moet worden, snap ik. Dat het raar is torenhoge bedragen uit te geven aan een individu terwijl voor hetzelfde bedrag vele anderen gered kunnen worden met veel eenvoudiger hulp, snap ik ook. Eigenlijk moet je maar hopen dat gezondheidszorg mettertijd goedkoper wordt (ontwikkelkosten terugverdiend en zo) maar het tegendeel lijkt eerder het geval…

snoesje666
    Participant

Vroeger gingen mensen gewoon dood. Tegenwoordig kan er meer en zal er meer. Dus ja, dan gaan de kosten stijgen.

Mijn tandarts begint na 46 jaar ineens over een bezoek aan de mondhygiënist. Gelet op alle spookverhalen die ik tot nu toe heb gehoord, en de belachelijke prijs om je tanden te láten poetsen heb ik besloten dit niet te doen. “Tisdeleeftijd”, het eerste wat mijn man zei. Ik ben weer braaf aan het stokeren, de tandenstokers van TePe zijn duur, maar in verhouding met andere merken goedkoop. Met een rubber/siliconen ( ?) stokertje kan ik de hele dag doen.

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 83 total)

You must be logged in to reply to this topic.