Nu aan het luisteren

Forums Entertainment & Achterklap Nu aan het luisteren

This topic contains 337 replies, has 22 voices, and was last updated by  nlies 4 months, 2 weeks ago.

Viewing 25 posts - 301 through 325 (of 338 total)
  • Author

zazamaenade
    Participant

@nlies, leuk. Ik had er nooit wat uit gehoord, ‘de engel van Amsterdam’. Jasperina de Jong leeft nog 🙂 Google gaf helemaal geen correcte suggesties bij de naam jasperina de j , vreemd.

Dit nummer van Kirsten van Teijn is genomineerd voor de Annie M. G. Schmidt-prijs. De muziek vind ik persoonlijk niet te hachelen, maar het is wel grappig :

nlies
    Participant

@zazamaenade, geen idee hoe oud jij bent, maar de musical is al uit 75, geschreven voor het 700 jarig bestaan van Amsterdam, als ik het goed heb een soort van vervolg op de Gijsbrecht van Amstel. Ik heb hem gezien, dit liedje is eigenlijk het enige wat ik er me nog van kan herinneren, maar ik zag dat er nog een filmpje van 45 minuten is met alle liedjes, misschien ook eens luisteren

nlies
    Participant

je hebt gelijk, de muziek is niks

vlaamsevink
    Participant

Voor wie het interesseert, ‘De engel van Amsterdam’ is uit op DVD. Je merkt het misschien niet zo makkelijk op omdat hij (voor zover ik weet) enkel verkrijgbaar was (is?) in een grotere Jasperina-box. Misschien wel te vinden bij de bibliotheek…

En omdat we toch bij een van mijn favoriete zangeressen zijn: dit nummer mag er dan ook wel bij op vrouwendag, trouwens wel een fenomeen waar ik een beetje jeuk van krijg, mag dat? Vraag me af of zoiets anno 2018 nog nodig is. Het nummer zou trouwens ook nog in het topic over klassieke muziek passen!

zazamaenade
    Participant

@nlies, ik ben 55 jaar oud, in 1975 was ik nog te jong om dat te kunnen waarderen ( hoewel ik rond die tijd wel Robert Long ontdekte, vooral zijn boze liedjes). Inderdaad is ‘De Engel van Amsterdam’ ook integraal te vinden, en ik zag ook een uitvoering met Paul de Leeuw, Chantal Janzen en Ria Valk. Mja, dan liever Jasperina de Jong. Heel enthousiast kan ik niet worden van het musicalgenre, het is zo gauw allemaal erg voor de hand liggend, qua tekst, emoties en opbouw van verhaallijn. Ik zal wel weer erg bevooroordeeld zijn :scratch:
    @vlaamsevink, je mag jeuk krijgen van vrouwendag, dat krijg je waarschijnlijk ook wel zonder toestemming van een ander 😉 . Als je het niet erg vindt ga ik er hier niet verder op in.
    Ik zag bij Wikipedia ( wat moest ik toch zonder) dat in België internationale vrouwendag op een andere dag gevierd wordt. Apart. Ik verwacht geen opheldering van Vink hoor !
    Lied van hierboven is wel gedurfd, door contrast tussen tekst (Ivo de Wijs ?) en muziek. Ze heeft een stem die dit wel kan. Wanneer heeft ze eigenlijk voor het laatst opgetreden ?

zazamaenade
    Participant

Wat lijkt het publiek hier trouwens chagrijnig.

nlies
    Participant

Volgens mij had Robert Long toen vooral boze liedjes, is volgens mij later toch wel een stuk milder geworden (iets met wilde haren ofzo )
    Geen idee wanneer ze voor het laatst opgetreden heeft, van Jenny Arean weet ik dat ik ze voor het eerst op tv zag in vadertje langbeen. En dat beeld is lang bijgebleven. pas veel later hoorde ik hoe goed ze eigenlijk is (ik heb al eerder van haar gepost)
    Eigenlijk hetzelfde met Jasperina, je hoorde ze niet zoveel, maar wat was ze goed.
    wat musicals betreft, ja vooral die Joop vd Ende uitvoeringen zijn nogal voorspelbaar. Ik ging vroeger graag naar de musicals van Annie M.G . Oja ik ben 65 dus ik loop 10 jaar voor op jou, waar ik helemaal gek op was zo in de pubertijd:

lekker vage tekst, zo had hij er wel meer, en ook wel teksten waar ik als naïeve puber niet veel van snapte,

nlies
    Participant

oeps ik bedoelde deze vage tekst, die vorige was lekker dramatisch voor een puber

zazamaenade
    Participant

Oh ja, ‘Eva’ vind ik nu één van zijn mooiste nummers, sowieso het hele album ‘Picknick’ uit 1967 ( ik was toen nog een kleuter, dus) is voor mij het meest overeind blijven staan, van zijn werk. Boudewijn de Groot schijnt er zelf heel anders over te denken. Ik geloof dat hij vindt dat dit album een vergissing was, of zo.

Niet bepaald lieflijk, integendeel, heel grimmig en somber, maar een treffend beeld van het levensgevoel van een heel grote groep jonge mensen in de jaren tachtig, waar ik ook toe behoorde :

nlies
    Participant

och volgens mij werd hij ook een keer behoorlijk stoned geïnterviewd op de tv. Als je dan je wilde haren kwijt bent is dat niet de beste tijd als je er op terugkijkt.
    Was in die tijd ook fan van Martine Bijl en Miel Cools, en Elly en Rikkert, dus het ging met mij alle kanten op

zazamaenade
    Participant

Over de boze liedjes van Robert Long las ik een tijdje terug nog iets. Hij schijnt opgegroeid te zijn in een zwaar gereformeerd dorp op de Veluwe, als zoon van een gescheiden vrouw. En niet geboren daar, dus twee, nee drie keer een outcast (ik weet niet hoe oud hij was toen hij ontdekte dat hij homoseksueel was), dus die boosheid moest echt wel, en was lijkt mij heel nuttig, zeker in die tijd 🙂

Dat Martine Bijl geen tuthola was/is ontdekte ik veel later, toen ik opgroeide kende ik haar van ‘Wie van de drie’, en als ze daar al wat van ironie doorheen weefde vatte ik dat niet.

nlies
    Participant

Ja Martine is heel lang het lieve buurmeisje geweest, Heb haar theatershows alleen maar op tv gezien, maar daar was ze echt een andere vrouw dan het meisje van de makelaar van Schagen.
    Dat over Robert Long heb ik ook gehoord

zazamaenade
    Participant

Oh, Martine Bijl is dus eigenlijk pas later ‘losgekomen’, op het toneel.
    Nu achteraf vroeg ik me af of dat keurige-meisjes-gedoe destijds niet bedoeld was als grap. Net zoals Mies Bouwman vóór al die showprogramma’s aan satirische programma zoals ‘Zo is het toevallig ook nog eens een keer’ deelnam, dat wist ik ook niet.

Nog een oude clip van Boudewijn de Groot, van vóór zijn langharige periode. ‘Een meisje van zestien’, een chanson van Charles Aznavour, blijkbaar geschreven voor Edith Piaf. 1965. Ik vind het ontroerend, zo fragiel en hoekig als hij hier er bijstaat. En is dat Lennaert Nijgh, op gitaar ?
    Helaas breekt het vrij abrupt af.

nlies
    Participant

ik denk niet dat het bij Martine een grap was, ze was 17 toen ze ontdekt werd, en in de jaren 60 was een meisje van 17 toch nog veel meer kind dan nu. Net als Willeke Alberti die een paar jaar ouder was, maar ook rond die leeftijd begon. Vooral lief zijn.
    Boudewijn was 21 bij die opname, ook iemand die een grotere jongen wou zijn dan hij echt was, maar zo te zien nog niet veel podiumervaring.

vlaamsevink
    Participant

Misschien toch nog snel een korte toelichting bij de vrouwendagjeuk. Het komt een beetje op me over als zo’n opgelegd ‘vandaag zijn we allemaal positief over onderwerp x’-feestje. Maar misschien is het een beetje zoals in het topic over Suitsupply over homo’s gezegd werd: hier is het misschien niet zo nodig er nadrukkelijk positieve aandacht aan te besteden, maar in sommige andere landen ligt dat nog wel anders…

Ik weet niet precies wanneer vrouwendag hier verondersteld wordt gevierd te worden. Gisteren had een Belgisch TV-programma het er nochtans ook over. Misschien een beetje zoals moederdag, waarvan de ‘vieringsdatum’ in België ook enigszins streekgebonden is…

Volgens mij is de tekst van ‘Alweer een vrouw verdwenen’ inderdaad van Ivo de Wijs. Vind hem trouwens zelf ook leuk optreden. Voor de muziek gok ik op Joop Stokkermans… die wilde nog wel eens met het klassieke genre flirten in zijn ‘populaire’ muziek. 🙂

Ik denk dat Jasperina voor het laatst heeft opgetreden in 2002, met een voorstelling over Marlene Dietrich. Stukje Nova…

Ook in zijn vroege periode had Robert Long wel rustige nummers (het mooie ‘Thorbeckeplein’ bijvoorbeeld) maar inderdaad: toch wel veel wilde haren in de jaren zeventig, waar je nogal wat frustratie in terughoort. Vond die gedachten ook wel terug in de columns die hij zo rond 1990 een tijdje geschreven heeft. Ik heb er een bundeltje van, maar vind ze geen succes.

Goh, nog iemand die ‘Vadertje Langbeen’ kent. 🙂 Die uitzending is twintig jaar geleden eens herhaald, in het midden van de nacht… als ik het goed heb n.a.v. 75 jaar NCRV. Vond het niet onaardig, maar natuurlijk wel een beetje braaf… TV voor kinderen van inmiddels een halve eeuw geleden.

Met Boudewijn de Groot uit de jaren zestig kan je niet ver mis gaan, vind ik. Mooie nummers gepost! ‘Megaton’ doet me denken aan een nummer waarvan ik noch een opname, noch de tekst online kan vinden. Het is eens gezongen door Marijke Merckens, en blijkbaar op plaat gezet onder de titel ‘Hier was een stad’. Gaat over een meisje dat door een stad wandelt waar atoombom op gevallen is. Ik dacht dat de tekst een gedicht van Hans Andreus was.

En natuurlijk doet ‘Megaton’ me ook hier aan denken…

Is wel een typisch zweverige Van Veen in deze versie. De plaatopname is een stuk ‘normaler’. 🙂

‘Gewone’ musicals vind ik niet zo bijzonder, inderdaad nogal voorspelbaar. En het wordt dan ook nog eens gezongen door jongens en meisjes die allemaal precies dezelfde lessen dictie en zangtechniek gehad lijken te hebben. :haha: De musicals van Annie Schmidt zijn dan dus veel leuker. Ik hoop ooit nog eens de video te pakken te krijgen van ‘Foxtrot’, waarin Schmidt ongehuwde zwangerschap, abortus, homoseksualiteit, zelfmoord en oorlogsdreiging ter sprake brengt. Omdat één moeilijk thema per musical niet genoeg was of zo.

Niks aan de hand, geen centje pijn
    alle koppen in het zand, net doen of we er niet zijn
    maar tactvol wezen, en aardig zijn
    voor die gevaarlijke gek, dat krankzinnige brein
    daarginds in Berlijn
    Als hij volk’ren uit wil roeien
    tactvol zijn, niet mee bemoeien
    heel Europa naar de hel
    vriend’lijk zeggen dank u wel

nlies
    Participant

Annie had nooit een musical gezien toen haar gevraagd werd er een te schrijven, volgens een interview. Maar volgens mij zijn al haar musicals toppers geweest, bij de tijd of de tijd vooruit.

zazamaenade
    Participant

Gisteren kwam ik dit weer eens tegen, Ramses Shaffy in het Amsterdam van 50 jaar geleden. Wat was het toen rustig langs de grachten en bij de Amstel, en wat een enthousiasme en hoop in zijn liedje 🙂

zazamaenade
    Participant

De nominaties voor de Annie M. G. Schmidtprijs, met clips, mp3 en liedtekst :

Nominaties Annie M.G. Schmidtprijs

Wat vinden jullie ?

nlies
    Participant

Ik stem voor Marcel de Groot

nlies
    Participant

ik zie nu dat ik Youp over het hoofd had gezien, ook een goede kandidaat.
    Ik denk dat Annie Mylou ook wel een goede kandidaat zou vinden.
    En dat ik Marcel een goede kandidaat vind is mijn vooringenomenheid omdat hij zoveel op zijn vader lijkt

zazamaenade
    Participant

Deze post was verdwenen :scratch:

Ik stem voor Marcel de Groot

Wil je uitleggen waarom ?

Ik vind zelf het lied van Marcel de Groot ook het beste, alleen wat mager qua muziek. Dat zal wel een kwestie van smaak zijn. Door de Woordenman die bezongen wordt krijgt het lied wel extra melancholie.

Wat ik wel erg mooi vind aan het lied van Wende is dat de elektronische muziek iets beangstigends heeft, en daarmee de tekst versterkt. Of dat zo bedoeld wordt is de vraag.
    En de sfeer en muziek van Gé Reinders en co, en de gedachte erachter vind ik wel charmant.

Hier een kort interview met Marcel de Groot over zijn nieuwe programma. Erg grappig hoe hij sommige wat belegen vragen in een wat boeiender richting stuurt.

zazamaenade
    Participant

‘Welke Annie’ dacht ik, echt waar ! :blush:

Nou, hè, wat lijkt hij op zijn vader.

@vlaamsevink, van Marijke Merckens is vrijwel niets te vinden via youtube, inderdaad. Haar stem en verschijning herinner ik me nog goed. Via ‘Muziekweb’, een dienst parallel aan de bibliotheek-website in Nederland, is de cd ‘Sprookjes’ van haar wel te leen. In België is vast iets vergelijkbaars. Tot mijn schaamte : ‘Foxtrot’ is helemaal aan mij voorbijgegaan, ik heb het gehele genre Nederlandstalige muziek lang voornamelijk suf gevonden. Alleen het lied ‘De laatste dans’ kende ik

en dit is een klein stukje van de voorstelling van destijds, maar dat kende je vast wel. Het lijkt wel iets van begin 20e eeuw :

vlaamsevink
    Participant

Zaza, ik heb de indruk dat ‘Foxtrot’ misschien wel de Annie-musical met het meeste inhoud is, zou ‘m alleen daarom wel eens willen zien. En dat zou dus kunnen met die bibberige zwart-witvideo waar je een stukje van gepost hebt… als ik die maar eens te pakken kon krijgen. Is een amateuropname die tegenwoordig bij de UvA ligt, maar ja; rechtenmogenwijnietuitlenenblablabla… 🙂

Muziekweb ken ik, en ik ben uit nieuwsgierigheid wel eens het gebouw in Rotterdam binnengewandeld waar de CDR (de onderneming waarvan Muziekweb de catalogus is, zoals je wel zal weten) huist. Imposante collectie trouwens! Helaas, zoals met wel dingen heeft NL de zaken voor het uitlenen van oude cd’s en lp’s wat beter op orde dan België, en het is me wat te duur om geregeld op en neer naar Rotterdam te gaan…

zazamaenade
    Participant

De Centrale Discotheek in Rotterdam is geweldig ! Vroeger kwam ik er weleens. Jarenlang kon je hier alle cd’s die je hartje begeerde uit die collectie gratis reserveren via een bibliotheek-abonnement. Sinds een aantal maanden moet je een eigen bijdrage van drie euro betalen, wat voor mij betekent dat ik wat meer ‘op veilig’ speel, wat jammer is. Het is een bezuinigingsmaatregel die wel te begrijpen is, maar wel een verschraling, nog meer.

@vlaamsevink, waarschijnlijk zal je de video-opname van ‘Foxtrot’ uit 1977 wel ter plekke in Amsterdam kunnen bekijken ? Hopelijk gaan ze het ooit nog digitaliseren, of loop je bij een kringloopzaak tegen een opname aan ?

Het is weliswaar geen muziek, maar ik plaats het toch, het interview met Annie M. G. Schmidt door Ischa Meijer, uit november 1992, als ik het goed heb. Wat een geweldig gesprek.

vlaamsevink
    Participant

Ja, drie euro per cd is een behoorlijke eigen bijdrage. Is de CDR trouwens niet minstens gedeeltelijk een privé-onderneming? Dat speelt waarschijnlijk ook mee. Ze hebben er lekker veel dingen die een gewone bibliotheek niet (meer) heeft, maar er zijn ook best wel wat platen en cd’s die ze niét hebben. Ook dat is voor mij een reden om maar geen gebruik te maken van hun diensten. Maar als ik hun cd’tjes gewoon ‘gratis’ had kunnen ontlenen bij de plaatselijke bibliotheek dan had ik dat waarschijnlijk vaak gedaan!

Interview Ischa/Annie is inderdaad erg leuk. Toch een stuk amusanter dan heel veel andere interviews die je op TV ziet. Ik weet ook niet of er nog wel zo veel mensen zijn waarbij je meteen denkt als je ze in een praatprogramma ziet: dat wordt vast interessant!

De opname van ‘Foxtrot’ duurt bijna drie uur, en kan bij de UvA bekeken worden. Maar ja, in mijn geval betekent dat heen en terug pakweg drie uur Thalys (à vijftig euro of zo) om dan drie uur op een ongemakkelijk stoeltje te gaan zitten… dus helaas: interessante suggestie, maar zó veel moeite wil ik er nu ook weer niet voor doen. 🙂

Viewing 25 posts - 301 through 325 (of 338 total)

You must be logged in to reply to this topic.