Op

Forums Psyche Op

This topic contains 29 replies, has 8 voices, and was last updated by  NummerZoveel 3 months ago.

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 30 total)
  • Author

dymphnatam
    Participant

Soms ben ik even op. Dit is zo’n moment.Ik heb nogal wat tegenslag gehad de laatste maanden. Normaal gesproken weet ik ieder probleem wel te tackelen. Overleef iedere “uitdaging”. Ben creatief genoeg om hordes te nemen. Maar het zijn er te veel. En het kost me op dit moment te veel energie.
    Wat ik het ergste vind is dat ik het altijd alleen moet doen. Ik heb bijzonder weinig mensen om me heen waar ik terecht kan. Normaal gesproken heb ik daar ook niet zo’n behoefte aan, maar op momenten als deze vliegt het me aan.
    Wie herkent zich hier in? Iemand een goede tip?

pluk
    Participant

He, wat rot Dymphnatam… Logisch dat als er van alles tegelijk komt dat het te veel wordt.
    Ik herken niet helemaal wat je schrijft, want ik verzamel wel mensen om me heen.
    Misschien helpt het om (hier, of in een dagboek?) van je af te schrijven?
    Stevige wandelingen maken wil ook weleens helpen om dingen op een rij te krijgen en frustratie kwijt te raken.

Als je denkt er helemaal niet meer uit te komen is het wellicht verstandig om op tijd professionele hulp te zoeken. Als je in een dieper gat valt is het moeilijker er weer uit te klimmen zegmaar. Is een stuk van de dingen die je overkwam psygisch? Klop aan bij een psycholoog (via je huisarts). Is een stuk werk gerelateerd? Ga op je werk op zoek naar een vertrouwenspersoon, coach, of meldt bij je leidinggevende dat je er doorheen zit. Heb je een ziekte? Kijk eens of je een forum of facebook groep van lotgenoten kan vinden, die begrijpen waarschijnlijk beter dan wie ook waar je tegenaan loopt.

:goodluck:

dymphnatam
    Participant
    Topic Starter

Dank je wel voor je opbeurende woorden, Pluk. Het probleem is dat ik verschrikkelijk moeilijk kan inschatten waar ik sta. Ik vind het heel moeilijk om in te schatten of ik hulp nodig heb. Komt een beetje omdat ik gewend ben altijd maar door te gaan. Maar ik voel me nu al weken *** zonder dat het weer bijtrekt. Ik kan er gewoon niks meer bij hebben nu.

pluk
    Participant

Als je zo’n doorzetter bent die al maar door gaat is het erg knap dat je over de drempel bent gestapt om het hier op te schrijven Dymphnatam. Daarmee geef je zelf toe dat er iets is, en dat het moet veranderen. Je weet zelf ook je karakter goed te omschrijven. Omdat het blijkbaar al weken duurt lijkt het mij het punt om hulp te gaan zoeken. Misschien is er nog niks ‘echt’ aan de hand, maar – als voorbeeld – wekenlang veel te veel stress op het werk maakt op z’n minst de kans dat je een burn out oploopt groter. Als er veel dingen zijn waar je over piekert, heb je minder rust, slaap en mentale ruimte om je normala routine te doen. Je bent misschien nog niet ergens in echt vastgelopen, maar het lijkt me wel tijd worden te gaan voorkomen dat dat gaat gebeuren als je al zo’n tijd jezelf down voelt en/of op je tenen loopt (je kan er niks meer bij hebben). Praten met iemand die je een andere kant kan laten zien, of gewoon al dat je praktisch wat vooruit geholpen kan worden kan misschien de problemen zelf niet oplossen, maar je wel meer ruimte geven om te verwerken, je wat meer tijd geven om genoeg te slapen, rustig aan te doen of waar je dan ook behoefte aan hebt.
    Enne, waarom niet eens bij je huisarts langsgaan en vragen of hij/zij denkt dat je hulp nodig hebt. Ik snap dat je dat niet zelf in kan schatten. Dat kunnen we hier vanachter het scherm natuurlijk ook niet, maar het klinkt mij in elk geval toe dat het verstandig is om het eens na te gaan. Mensen met jouw karakter hebben volgens mij veel en veel vaker de neiging om te lang door te gaan, dan om er een beetje overdreven vroeg mee aan te komen 😉

dymphnatam
    Participant
    Topic Starter

Dit zijn wijze woorden Pluk. Je hebt gelijk, ik ga morgen een afspraak maken. Wordt ingewikkeld want ik moet werken, maar ik verzin wel wat.

Dank je wel.

pluk
    Participant

Goed dat je gaat, en dapper dat je gaat want zeggen dat iets niet gaat is niet makkelijk.
    Succes morgen!

snoesje666
    Participant

Het is al een belangrijke stap in de goede richting dat je naar de huisarts gaat. Sterkte met alles.

zazamaenade
    Participant

Wat naar, Dymphnatam, hoe je je nu voelt.
    Het klinkt alsof het vooral overleven is, jezelf redden en dat houd je maar een tijd vol.
    Slaap je nog wel ?
    Dat vraag ik omdat ik het herken (denk ik). Blijven watertrappelen, en al je vermogens en talenten inzetten om maar door te gaan op de ingeslagen weg omdat je de energie niet meer hebt om nieuwe mogelijkheden te zien.
    Voor mij stopte het omdat ik slecht begon te slapen en daardoor oververmoeid en door mijn laatste reserves heen raakte.
    Misschien vul ik het teveel in :blush: , beetje moe, het is laat maar ik wilde toch reageren.
    Sterkte, en misschien kun je naast je huisarts ook een afspraak maken bij je bedrijfsarts ? Als je op bent zal je dat tijdens je werk ook voelen ?
    Er zitten tussen de bedrijfsartsen ook goede 😉 , misschien heb je geluk. Ik heb zelf ook weleens een echt goede bedrijfsarts getroffen.
    Goed dat je aan de bel trekt, bij jezelf !

vlaamsevink
    Participant

Eigenlijk heb ik niet veel toe te voegen aan de antwoorden die hierboven al gegeven zijn, ik wil alleen nog even zeggen dat ik denk dat daar veel wijsheid in zit. Hopelijk kan je er wat mee. Ik wens je toe dat je je snel weer wat beter mag voelen!

NummerZoveel
    Participant

Weet je, als je gewend bent om altijd maar door te gaan en alles altijd maar op te lossen, dan is het punt waarop je gaat twijfelen of dat allemaal nog wel goed gaat meestal ook meteen het punt waarop het verstandig wordt om hulp in te schakelen. Al is het alleen maar om alle zorgen eens met iemand te kunnen bespreken, en tijdens dat praten ook jouw gedachten en gevoelens daarover voor jezelf te ordenen. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen, maar je kunt alleen geholpen worden als je hulp durft te vragen.

Ik hoop dat je een manier hebt gevonden om vandaag inderdaad even naar de huisarts te gaan. Natuurlijk is werk belangrijk, maar ook zij zijn veel beter af met de “beste” versie van jou. Als je op bent en toch maar door blijft gaan, dan leidt dat uiteindelijk tot uitval, en dat is voor iedereen nog veel vervelender. Oftewel; goed voor jezelf zorgen en jezelf prioriteit geven wanneer dat noodzakelijk is, is ook goed werknemerschap.

Sterkte!

vlaamsevink
    Participant

Allemaal weer goed advies. En: het mag toch niet de bedoeling zijn dat je jezelf tot het uiterste uitperst, en het alleen maar goed is als je het nog nét volhoudt? Ook enige tijd voor je zo ver bent mag je al aan de alarmbel trekken…

dymphnatam
    Participant
    Topic Starter

Wat een ontzettend lieve en wijze woorden allemaal. Dank je wel, dit doet me echt goed. Ik ben vanmiddag naar de HA geweest en ga ondersteuning krijgen.
    Maar ik realiseer me dat ik zelf ook nog wat werk heb te verzetten. In de zin dat ik echt iets zal moeten veranderen om te voorkomen dat ik echt in de soep loop. Hier moet ik even over nadenken.

NummerZoveel
    Participant

@dymphnatam, wat fijn dat het gelukt is. En dat werk wat jij nog moet verzetten, dat kun je nu samen met de ondersteuning in kaart gaan brengen. De ondersteuning kan jou dan helpen met tips, trucs en tools om daarmee aan de slag te gaan.

snoesje666
    Participant

Ik heb nu een aantal sessies bij een externe coach, via mijn werk. Het helpt mij om dingen op een rij te krijgen, situaties beter te overzien.

Misschien kun je ook zoiets krijgen, bijvoorbeeld via het bedrijfsmaatchappelijk werk?

pluk
    Participant

Dymphnatam, wat fijn dat het gelukt is om tussendoor naar de huisarts te gaan en wat goed dat je gegaan bent. Fijn dat je ondersteuning gaat krijgen. Mag ik vragen wat voor soort? Coaching, psycholoog, nog iets anders? Als je het niet wil delen ook prima natuurlijk.
    Je zal inderdaad ook wel zelf veel werk moeten verzetten… waarschijnlijk krijg je nog best een zware periode de komende tijd. Maar dit was echt de eerste moeilijke maar heuse stap in de goede richting. Zoals Snoesje zegt: het kan zo veel helpen als iemand meekijkt om de situaties te overzien. Al moet je zelf de berg beklimmen, als iemand vanaf onderaan roept dat het beste paadje linksom loopt omdat het daar wat minder steil is dan rechts, dat helpt toch geweldig.
    Zet ‘m op!

Anonymous

****verwijderd in verband met schelden****
    – Tech

Pien
    Moderator

Wat rot dat je je zo voelt @dymphnatam.
    Maar echt goed van je dat je naar de huisarts bent geweest om hulp te vragen!
    Daarmee heb je de eerste horde al genomen.
    Hopelijk helpt de ondersteuning je om veranderingen te kunnen maken.
    Sterkte :rose:

Moderator
    Vragen? Problemen? --> mods@sayswho.nl

Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.

dymphnatam
    Participant
    Topic Starter

Ik heb inmiddels ook twee vriendinnen geappt of ik van de week mag bellen. Dat vond ik erg moeilijk om te doen. Maar ik heb het toch maar gedaan.

Lastig.

zazamaenade
    Participant

Dat is zo belangrijk, dat mensen die jou kennen, die van je houden, weten hoe het écht met je is.
    Goed hoor, dat je je vriendinnen gaat bellen. Kun je niet bij ze langs ?

Ik probeer iets te tikken, maar alles wat ik schrijf lijkt een cliché, en daar zit je vast niet op te wachten 🙂

pluk
    Participant

Dat zijn twee stappen vooruit Dymphnatam, huisarts en vriendinnen. Goed zo!

Ik hoop dat je een fijne rustige avond vanavond.

Pien
    Moderator

Goed gedaan!!
    Ik gooi er wel een cliché tegenaan 🙂 “gedeelde smart is halve smart”, erover praten met andere kan al een gevoel van opluchting geven.
    Hopelijk gaat dat voor jou ook op.

Moderator
    Vragen? Problemen? --> mods@sayswho.nl

Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.

pluk
    Participant

@Dymphnatam, hoe gaat het met je?
    En die hulp die je gaat krijgen, moet je daar lang op wachten, of valt dat mee?

snoesje666
    Participant

Goede stappen gezet !

pluk
    Participant

@dymphnatam?
    Ik hoop dat je met die vriendinnen hebt kunnen bellen.

dymphnatam
    Participant
    Topic Starter

Dag hallo, sorry dat ik even uit de lucht was. Heb inmiddels diverse gesprekken gevoerd. Dat is ontzettend fijn (vind ik dan) om je hart te luchten.
    Ook heb ik weer wat positieve dingen meegemaakt op mijn werk. Dit alles gaf mij weer een beetje zelfvertrouwen. Kortom, het gaat beter.

Ik wil jullie heel erg bedanken voor alle lieve berichtjes en de betrokkenheid. Het heeft mij zeker geholpen.

:rose:

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 30 total)

You must be logged in to reply to this topic.