Staking OV

Forums Actualiteit & Politiek Staking OV

This topic contains 9 replies, has 4 voices, and was last updated by  Watje 5 months, 2 weeks ago.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Watje
    Participant

Voorzover ik het gevolgd heb sta ik achter de chauffeurs:

• realistische rijtijden
    • pauzemomenten
    • loonsverhoging

Wat het dezer dagen lastig maakt:

• Wie/welke aanbieder staakt er wel of niet (9292 snapt(e) er niks van en geeft steeds meldingen “onbekend” )
    • Af en toe zag ik woensdag wel een bus rijden, minder vaak dan er op het “eerstvolgende bussen display” bij de halte aangegeven wordt, maar tegen het eind van je dan-maar-wandelen-actie wordt je toch ineens nog ingehaald door jouw bus.
    • berichtgeving in de media over starheid van de bonden (?) en bereidwilligheid van de vervoersmanagers (?) en percentage stakenden

Iemand meningen / ervaringen /oplossingen/achtergrondinfo?

Onderschat nooit de kracht van internet

vlaamsevink
    Participant

Ik heb me er niet zo in verdiept waar deze staking om gaat en wie er nu al dan niet gelijk heeft, maar afgaande op hoe het met dit soort dingen meestal gaat de afgelopen decennia vermoed ik zo’n beetje dat de werkomstandigheden wel weer achteruit gegaan zullen zijn. En dat er dus maar eens geprobeerd moet worden om die opnieuw op het niveau van 1980 of zo te krijgen…

Watje
    Participant
    Topic Starter

Om het makkelijk te houden heeft NL een (semi)staatsbedrijf (de Nederlandse Spoorwegen) en een aantal steden/regio’s hebben een ‘regiobedrijf’ (HTM in Den Haag, GVB in Amsterdam, RET in Rotterdam en wellicht vergeet ik er nog wat). NS heeft alleen treinen, maar er rijden her en der ook treinen van andere aanbieders op het spoor(, hebben nooit overlap met NS-trajecten.)

Eerst werd er “een staking streekvervoer voor onbepaalde tijd”  aangekondigd, startend afgelopen maandag.  Toen werd het aangepast in 72 uur wo-do-vr. NS deed niet mee, maar voor de rest werd je er geruime tijd niet wijs uit via de algemene reisplanner 9292.nl (bij de buren (dus) twee topics vol onduidelijkheid of de NS wel zou rijden en of het nou onbepaalde tijd zou zijn of niet, forummen is blijkbaar makkelijker dan googelen)

Al met al bleek dat van RET de trams en metro’s gewoon zouden blijven rijden en de bussen soms wel soms niet. (Toch handige info voor mijn bezoekje aan Ahoy).

Watje
    Participant
    Topic Starter

Om het makkelijk te houden heeft NL een (semi)staatsbedrijf (de Nederlandse Spoorwegen) en een aantal steden/regio’s hebben een ‘regiobedrijf’ (HTM in Den Haag, GVB in Amsterdam, RET in Rotterdam en wellicht vergeet ik er nog wat). 

En daar waar geen ‘regiobedrijf’ rijdt is om de zoveel jaar een aanbesteding en dan krijg je weer een andere busmaatschappij die waarschijnlijk weer slechter betaalt omdat de overheden/regio’s de goedkoopste marktpartij kiezen. Doe mij (en de medewerkers) dan maar de ‘monopolies’ van HTM, RET, GVB enzo,  maar daar hoorde ik ook wel eens geruchten over dat dat (van Brussel/Europa?) eigenlijk mee moet gaan doen in het aanbestedingscircus….

Was beetje nieuwsmoe afgelopen dagen, dus  misschien dit weekend eens ontdekken of er nu wat uitonderhandeld is of dat het wachten is op de volgende staking…

Pien
    Moderator

Ik maak geen gebruik van het openbaar vervoer en heb dus ook weinig “last” van de staking mede daarom heb ik me er niet heel erg in verdiept 
    De redenen die ik heb meegekregen zijn dezelfde die @watje al noemt realistische werktijden (minder werkdruk), plaspauze en loonsverhoging.
    Toevallig ken ik wat buschauffeurs (streekvervoer) en weet ik dat het salaris echt geen vetpot is, daarnaast worden chauffeurs regelmatig lastig gevallen, bedreigt en soms zelfs mishandeld en dat voor een “hongerloon”.
    Als je dan ook nog eens op de vingers getikt wordt als je 5 minuten te laat bent maar geen tijd krijgt om normaal naar de wc te gaan kan ik me voorstellen dat de chauffeurs er wel een keer klaar mee zijn
    Ik geef ze dus groot gelijk dat ze staken!

De keerzijde is nu wel dat (werkende) mensen die afhankelijk zijn van het OV er min of meer de dupe van worden, zij zullen alternatief vervoer moeten regelen voor zover dat mogelijk is.
    Onder deze mensen zitten er ongetwijfeld die ook een bepaalde werkdruk hebben en dus nu extra in de stress zitten.
    Mijn nichtje moest woensdag naar school, omdat de staking ruim op tijd was aangekondigd was dit volgens school geen reden om thuis te blijven.
    Aangezien haar moeder geen vrij kon krijgen om haar te brengen (nicht studeert in een ander stad) was het nog best wel een geregel om haar op tijd op school te krijgen en aangezien haar eindtijd niet vast stond de terug reis idem dito.

Overigens is het nog best verwarrend wie en waar er gestaakt wordt, volgens de krant rijden er in Amsterdam en Den Haag wel bussen omdat deze maatschappijen onder een andere cao vallen en in Rotterdam rijden de bussen deels niet.
    Blijkbaar is er dus wel een cao die aan alle voorwaarden voldoet, waarom die niet landelijke door voeren dan?
    De laatste keer dat ik hoorde wat de bus tegenwoordig kost schrok ik gewoon, je zou toch denken dat er van die prijzen toch wel een gedeelte in de chauffeurs geïnvesteerd kan worden…

Voor zover mij nu bekend is gaan de stakingen maandag weer door maar rijden er in de spitsuren wel bussen.

Moderator
    Vragen? Problemen? --> mods@sayswho.nl

Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.

snoesje666
    Participant

Wil je je klanten pesten, of je baas pesten? Rijd gewoon je route, en laat mensen gratis meereizen. Baas flauw, en je klanten toch op hun bestemming.

Hier rijdt Qbuzz, volgens mij met 68+ chauffeurs, die ze dan maar een schijntje hoeven te betalen, als aanvulling op de AOW. Rijbewijs bij een pak waspoeder cadeau gekregen. Nog even gas geven voor een smalle brug, waar ze voorrang nemen (IK mag eerst). Dat je tegenligger een tractor mét aanhanger is, die je over het hoofd zag door de onoverzichtelijke bocht, had je even gemist en dus lagen je passagiers rondgestrooid op de vloer. Je taak is mensen veilig op hun bestemming brengen, niet even de grote jongen uithangen.

Zoon fietst liever dan dat hij de bus pakt. Alleen ‘s winters wordt hij soms met de auto gebracht en pakt hij de bus naar huis. Ik trein liever, omdat Qbuzz de routes zó heeft veranderd dat ik van twee keer twee minuten lopen (huis-halte-werk v.v.) nu twee keer 15 minuten moet lopen.

Watje
    Participant
    Topic Starter

Las bij de buren en bij nu.nl dat gratis rijden een keer door de rechter verboden is. Heb niet naar bron gevraagd of gezocht…

“Dalurenstaking” komende week had ik inmiddels inderdaad ook gelezen.  Maandagavond kan ik dus lekker lopen naar en van een afspraak.

In mijn werkregio is inderdaad wel eens wild gestaakt na een geweldsincident en in steeds meer regio’s kun je niet meer contact betalen voor een kaartje (loosers willen je kassa jatten of mensen betalen (al dan niet bewust) met een waardeloze buitenlandse munt die verdomt veel op de 2euromunt lijkt, hoe chauffeurs geacht worden een kasverschil op te lossen weet ik niet)

De huidige aanbieder hier geeft geen contracten groter dan 24 uur, dus chauffeurs kunnen geen kostwinner zijn. Het merendeel is óf 18-25 of 50+ heb ik de indruk.  De rijtijden zijn krap. De luxe van “grote stad” is dat ik wat keuzes heb qua routes (niet allemaal dezelfde halte maar dichtbij genoeg) en één van die routes is afgelopen tijd honderden meters langer geworden. Geen extra halte en (dus) dezelfde rijtijd als toen de route korter was..

Toen Qbuzz nog Arriva was had de buschauffeur een kort lijntje met de machinist zodat je met een wegomleiding nog steeds goede kans maakte om het treintje te halen. Toevallig eerder dit jaar ontdekt dat Qbuzz dat korte lijntje wel behouden heeft.

vlaamsevink
    Participant

Watje, met enige vertraging nog bedankt voor de toelichting. De regiobedrijven die je noemt klinken me in ieder geval bekend in de oren. 🙂

In grote lijnen mag ik niet klagen over de bussen in deze omgeving en de chauffeurs die ermee rijden. Ja, af en toe tref ik iemand die het nodig vindt om al rijdend te bellen (handenvrij hoor, dat wel, maar vind het een beetje klantonvriendelijk staan, iedereen kan je gesprek meevolgen en de drempel om de chauffeur aan te spreken wordt wel wat groter zo). En soms kom je iemand tegen die nogal onbehouwen met passagiers omgaat (waarvan sommigen het dan weer zelf gezocht hebben, dat ook wel weer). Maar ja, is misschien toch beter dan wanneer de mensen die nu met de bus rijden zomaar thuis zouden zitten…

Pien
    Moderator

De bonden moeten het nog voorleggen aan hun leden maar voor zover ik het begrijp worden al de eisen ingewilligd, er lijkt mij dus geen reden te zijn het aanbod af te wijzen.
    https://www.nu.nl/binnenland/5341658/overeenkomst-cao-streekvervoer-stakingen-opgeschort.html

Moderator
    Vragen? Problemen? --> mods@sayswho.nl

Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.

Watje
    Participant
    Topic Starter

Dat bericht las ik vandaag pas met de lunchpauze….. Paar uur daarvoor stond nog ‘overal op internet’ dat alleen spits zou rijden maar sommige maatschappijen hielden ook daarvoor nog een slag om de arm.

Enige wat ik mis (maar weet niet wat het ‘akkoord’ in januari was wat volgens dit artikel ook nog word meegenomen in het nieuwe akkoord) is of routetijden ruimer worden. Of mijn bus ook y minuten over de verlengde route mag doen ipv de x minuten van de vorige situatie.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

You must be logged in to reply to this topic.