Tuin-topic!

Forums Huis & Tuin Tuin-topic!

This topic contains 139 replies, has 10 voices, and was last updated by  Pien 1 week ago.

Viewing 15 posts - 126 through 140 (of 140 total)
  • Author

pluk
    Participant

Ik ben ook verbaasd dat een aantal struiken die ik al ongeveer had opgegeven toch nog weer uitlopen nu ze water krijgen, en dat er planten waar ik dit jaar niks meer van had verwacht opeens bloemen gaan maken. Op dit moment strooit de walnootboom met noten (herfst) en daaronder maakt de aardbei bloesem (lente?). Wie weet krijgen we nog meer dan dat ene kleine aardbeitje dit jaar!

NummerZoveel
    Participant

Gek hè @pluk, de natuur blijft verbazen!

Bij mij vallen de eerste blaadjes alweer van de boom, viel me gister op. Het zijn nog wel groene blaadjes, maar toch…

De Annabel waarvan ik dacht dat hij in de kliko kon omdat hij helemaal verdord was, is weer groene blaadjes en zelfs bloemen aan het maken.

Maar mijn vlinderstruik blijft een droogboeket. Ik ben benieuwd of die volgend jaar nog wat doet als ik hem in het najaar flink terug snoei. @pien, denk jij dat dat nog wat kan worden?

Pien
    Moderator

Een vlinderstruik is over het algemeen wel een sterke plant het zou me dus niets verbazen als hij volgend jaar weer gewoon uit loopt @nummerzoveel.
    Snoeien kan je beter in het voorjaar doen (maart) anders heb je kans dat hij de winter niet door komt.
    Je kan de struik dan helemaal terug knippen tot zo’n 30 cm boven de grond.

Ik heb zo’n vermoeden dat ik morgen de heg terug ga snoeien.
    Niet omdat ik er zo’n zin in heb maar dan kan er nog wat groenafval in de aanhanger gepropt worden voordat man naar de stort rijdt

Moderator
    Vragen? Problemen? --> mods@sayswho.nl

Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.

NummerZoveel
    Participant

@pien, ik heb het genoteerd en we gaan het dan volgend jaar wel zien. Wel balen dat ik dan nog een half jaar tegen een droogboeket aan moet kijken, maar dat is dan maar even niet anders 🙂

Goed dat je er trouwens over begint, dan ga ik van het weekend ook de container maar weer even volproppen, want die wordt komende week weer geleegd.

Watje
    Participant

Heb afgelopen weekend braaf de container volgepropt om vandaag te laten legen.

Twee rododendrons verplaatst. Eentje ziet er nog steeds heel zielig uit. 98%dor en toch ook wat groen en dingetjes die knoppen lijken. Voorjaar zal het uitwijzen of het weer wat wordt…

Buurvrouw wil haar jonge kerseboom kwijt en ik misschien mijn jonge appelboompje. Ze hebben/krijgen alleen maar last van de kersenboom die er al staat. Iemand voor de google-luiaard enig idee of fruitbomen in de breedte of de diepte wortelen en of ze herplant kunnen overleven?

Onderschat nooit de kracht van internet

Watje
    Participant

Jong als in dat het kerseboompje 1-2 jaar terug nog in het tuincentrum stond en ik schat t in totaal iets hoger dan 1m. Appelboompje is van onbekende datum. Stam zelf is denk ik korter dan de jonge kers, maar takken schieten ijverig richting 2m hoogkunnenn (en het liefst beetje diagonaal en dus over het pad, maar dat komt door de schaduw van grote kers)

Watje
    Participant

Vlindestruik heeft nu geen buurplanten meer. Nu is ineens te zien dat er ook nog een groen lootje aanzit. Alsof er na de huidige bloeiresten nog wat moet/kan volgen. Oktober roert zijn staart ofzo..

NummerZoveel
    Participant

@watje, ik heb even voor je gegoogeld en dit is wat ik vind over het verplaatsen van fruitbomen;

– verplaatsen tussen november-februari

– een gat rond de kluit uitsteken van ca 10x de omvang van de stam op 1 meter hoog (dus is de stam op 1 meter hoog 10 cm dik, dan steek je een kluit uit van 1 meter doorsnee).

– probeer de kluit zoveel mogelijk in tact te houden zodat de kleine haarwortels ook heel blijven.

– herplant de boom liefst in dezelfde richting als dat deze al stond.

– geef de eerste weken dagelijks water.

Succes is niet verzekerd, maar bovenstaande geeft de beste kansen.

NummerZoveel
    Participant

Overigens ben ik ook druk geweest in de tuin, maar dan vooral met opruimen en winterklaar maken. Ik heb vorige week ongeveer de helft van de terrassen en paden onkruidvrij gemaakt en gister het grasveld gemaaid. Als je bedenkt dat de helft van ons grasveld verdwenen is door puberpup, is het best verrassend hoeveel gras daar evengoed nog vanaf kwam. Ik hoop komende dagen de andere helft van paden en terrassen onkruidvrij te maken en het andere hoekje gras te maaien. En dan moet de klimop nog gesnoeid worden, maar ik denk dat ik daar een tuinman voor laat komen.

Watje
    Participant

Ontopic: misschien eindelijk eens mijn kerseboom snoeien (buur had er gereedschap voor te leen moet ie wel toevallig thuis zijn als ik terugben van boodschappen), hier in t wilde westen geen nachtvorstverwachtingen.

Offtopic: Las ergens de suggestie dat als je een gaatje in de dop doet en een katoenen reepje door het gaatje dat de plant dan zichzelf kan bewateren (als je de onderste helft voldoende water geeft en het katoen dus vochtig blijft) klopt dat?  (Zo ja dan lijkt het me wat subtieler/beter dan de suggestie van fles vullen, gaatje(s) in de dop en fles met dop dan op zijn kop in de aarde bij de plant zetten)

Pien
    Moderator

Toch weer eens dit topic ophalen
    Inmiddels begint de tuin zo langzaam aan uit te lopen mede dankzij het mooie weer
    Mijn Phloxen en Choizya staan al vol in bloei wat mij altijd een zomers gevoel geeft.

Moderator

Pien
    Moderator

Om een idee te geven hoe de voortuin er bij stond…

Heel wat uurtje en 13 vuilniszakken later ziet het er zo uit…

Moderator

NummerZoveel
    Participant

Dat stond inderdaad al hoog, @pien. Maar het is zo wel heel dankbaar werk, met zo’n overduidelijk verschil!

Watje
    Participant

In mijn schaduwtuintje is een vlinderstruik komen aanwaaien. Staat nu in de weg onder waslijn bovenburen.

1. Kan een afgesneden tak wortels krijgen?

2 Zou plant een verhuizing kunnen overleven? (Niet nu maar in september of maart of daartussenin ofzo)

Pien
    Moderator

@watje, Ja en ja 😉
    Een vlinderstruik is eigenlijk heel makkelijk te stekken, je kan gewoon een tak afsnijden en die in de grond steken.
    Een paar regenbuitjes en de tak gaat al wortels vormen.

Als je de struik wilt verplanten moet je er alleen op letten dat je de wortel zo min mogelijk beschadigd en dan slaat hij gewoon weer aan op zijn nieuwe plek 👍

Moderator

Viewing 15 posts - 126 through 140 (of 140 total)

You must be logged in to reply to this topic.