ZZP naast loondienst

Forums Carrière ZZP naast loondienst

This topic contains 7 replies, has 3 voices, and was last updated by  coolpack2 1 month, 1 week ago.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

coolpack2
    Participant

Morgen ga ik naar de startersdag van de Kamer van Koophandel. Bij dezen alvast een topic.

Ik ben voor ca 32 uur / week in loondienst. Ik wil dat ongeveer zo houden. Ik heb een tijdje een andere baan ernaast gehad voor 6-8 uur per week (ook in loondienst), maar de combinatie werd lastiger oa omdat ze meer beroep op mij wilden doen. Daarnaast heb ik er ooit vrij bewust voor gekozen om niet fulltime te werken. Ik merk nu alleen dat ik te weinig gestimuleerd word om mijn expertise bij te houden op het gebied waar ik momenteel niet werkzaam in ben. Vandaar het idee om mezelf in de kijker te spelen voor korte, kleine klussen. Dat maakt de situatie wel anders (vooral ook overzichtelijker, denk ik) dan volledig als zzp’er werken, daarom heb ik de topictitel ook wat specifiek geformuleerd.

Ik wil mogelijk op termijn ook iets met de hondenopleiding (voorlopig nog mee bezig) doen, ik heb al gezien dat ik twee niet-gerelateerde bedrijfsnamen onder één inschrijving kan hangen.

Via Google kom ik vaak ook op de site Lancelots uit. De informatie daar lijkt me wel goed. Ervaringen?

Wordt vervolgd!

NummerZoveel
    Participant

Wat een leuke plannen, Coolpack2!

Lancelots is idd een goede informatieve site. En de KVK geeft natuurlijk ook veel info. Als je daar aan toe bent, heb ik nog wel een lijstje met andere interessante sites voor je.

Overigens denk ik dat je de opdrachten misschien beter als “inkomsten uit overige werkzaamheden” kunt declareren en opvoeren bij de belastingdienst, omdat je niet aan het minimum-uren-criterium zult voldoen. Daar zou ik morgen op de startersdag even goed op doorvragen als ik jou was.

coolpack2
    Participant
    Topic Starter

Ja, graag (die sites)! Het is voor mij vooral even wat meer beeld te krijgen bij welke stappen ik te nemen heb, en natuurlijk ook om in z’n algemeenheid wat inspiratie op te doen. Ik zal wel even langs de kvk-stand lopen. Dat criterium had ik al over gelezen en conclusies getrokken, vandaar ook even de vermelding in de topictitel. Misschien toch niet helemaal ladingdekkend, maar dat maakt hier niet zoveel uit 🙂

Ben nu onderweg die kant op.

Watje
    Participant

Weet niet of het nog zo is / hoe lang het zo blijft (iets met privacyprotectiewet AVG), maar:

• kvknr = (oa) BSNnr, iets wat ik niet met jan-en-alleman zou willen delen
    • KvK verkoopt je gegevens door aan bijv energiebedrijven, dus leer maar vast NEE zeggen

Klok-klepel; ik weet niet precies hoe het zit(of zat): je moet meerdere opdrachtgevers hebben anders is/lijkt het verkapt dienstverband.

Een collega vormt om deze reden samen met haar man een BV, vervolgens hebben ze meestal ieder slechts 1-2 opdrachtgevers per jaar. Blijkbaar kan dat…

Onderschat nooit de kracht van internet

coolpack2
    Participant
    Topic Starter

Dat van kvk-nr heb ik wel eens gelezen, ja. Zal es kijken.

Het verstrekken van info is genoemd, daar kun je zelf van aangeven dat je dat niet wilt. Wat ik wel nog even een puntje vind om naar te kijken is mijn privéadres in het handelsregister. Daar heb ik moeite mee, maar dan moet ik even zien hoe dat op te lossen, want ivm aansprakelijkheid moet je wel vindbaar zijn. Ben het vergeten nog na te vragen, maar het was inmiddels erg druk en ik was na een paar uur ook wel wat overprikkeld (ben niet helemaal in orde).

Die wetgeving voor werken voor bedrijven is momenteel sowieso nog aan veranderingen onderhevig, volgens mij, er was bij mijn reguliere werk ook al wat om te doen ivm zzp’ers die wij inhuren. Maar er wordt (nog) nauwelijks op gecontroleerd. Ik begreep inderdaad dat het te ondervangen kan zijn door iemand anders in te kunnen zetten voor diezelfde klus of anderszins aan te tonen dat er geen sprake is van gezagsverhouding.

Ik kan gewoon een handelsnaam registreren, ook als de belastingdienst mij niet als ondernemer beschouwt. Ik moet wel elk kwartaal aangifte omzetbelasting doen (omdat je feitelijk namens de belastingdienst BTW int en zelf als ondernemer geen btw hoeft te betalen, dus dat ook weer terug kunt vorderen) en verder is het inkomstenbelasting met bijv aftrekpost afschrijving computer ofzo. Het omslagpunt naar wanneer belastingdienst me wél als ondernemer zou zien is niet heel concreet, begreep ik, maar ik neem aan dat je dan minstens aan het urencriterium moet voldoen en je onderneming je kernactiviteit voor het vergaren van inkomsten omvat. Dat is voor mij niet aan de orde.

Al met al kan ik vrij eenvoudig aan de slag in feite. Maar eerst maar eens een beetje concretiseren in een ondernemingsplan.

coolpack2
    Participant
    Topic Starter

Heb nog even wat zitten googelen. De Belastingdienst moet die constructie van het BTW-nummer aanpassen, maar redt dat zeker niet voor 1 januari. Ze schijnen een overgangsmaatregel te overwegen (een soort conversietool of zo), maar wat de status van alles is… In het nieuwsoverzicht op hun eigen site kon ik er niks over vinden. Verder kun je er als eenmanszaak niet echt omheen dat je privéadres vermeld wordt. Goedkoopste optie naast het huren van een werkruimte(adres) is vooral niet je eigen naam in je bedrijfsnaam opnemen. Maar ja, dan is het via andere kanalen al gauw weer te combineren. Ik vind het wel een dingetje om nog even over na te denken. Ik voel me als alleenstaande best kwetsbaar. Ik sta ook niet in het telefoon’boek’ en heb geen naambordje. Misschien toch reden om na te gaan (of gewoon uit te proberen) in hoeverre ik het zonder een kvk-inschrijving af kan.

klinkt misschien stom, maar ook dit zijn wel weer momenten dat ik mijn ex-vriend best wel mis. Om gewoon even te sparren. Dat was altijd prettig.

NummerZoveel
    Participant

Sorry, Coolpack2, ik vergat helemaal hier weer te kijken!

Bij de KVK sta je hoe dan ook als eigenaar en oprichter van je bedrijf geregistreerd, dus de bedrijfsnaam kan altijd aan je persoon worden gekoppeld.

Ik heb een speciaal verzoek gedaan voor het anonimiseren van persoonlijke info. Hiervoor moest ik eerst langs de gemeente om een “aanvraag geheimhouding persoonsgegevens” in te dienen (in mijn geval was de reden daarvoor stalking). Die aanvraag is gehonoreerd en daarmee kon ik het daarna bij de KvK ook regelen.

Er moet dan echter nog wel een formeel vestigingsadres zijn voor het bedrijf. Ik kon hiervoor gelukkig gebruik maken van een zakelijk contact, maar anders kun je idd ook een “vestigingsadres” huren. Er zijn veel partijen in de markt die speciaal voor ZZPers allerlei arrangementen bieden, waarbij je of alleen het adres gebruikt, maar je kunt bijv ook voor een constructie kiezen met gebruik van een werkplek of gebruik van vergaderruimtes ed. Best de moeite van het onderzoeken waard.

Sites die ik nog kan aanraden voor info: ondernemersplein, ZZP barometer, ikwordZZPer, MKB Servicedesk, en starten.nl

En er zijn ook heel wat sites voor als je echt opdrachten gaat zoeken, dus als je daar aan toe bent, laat het dan weer even weten.

coolpack2
    Participant
    Topic Starter

Hoi NZ,

Maakt niet uit hoor, ik heb er geen haast mee allemaal vooralsnog. Dat anonimiseren heb ik over gehoord, maar dat kan alleen als er sprake is van concrete gevallen van stalking enzo inderdaad, en daar is bij mij gelukkig geen sprake van. Ik begreep dat het huren van zo’n adres ‘een paar tientjes per maand’ kost. Is toch weer een kostenpost en kan best zijn dat ik echt maar vrij weinig ga doen. Misschien dat ik in mijn netwerk eerst eens ga informeren in hoeverre er gehecht wordt aan een KvK-nummer. Hm, ik lees nu ook dat ik BTW-ontheffing zou kunnen aanvragen waarschijnlijk, maar ik denk dat dat weer minder voordelig is voor mijn opdrachtgevers? Hoewel ik dan gewoon de prijs ex BTW zou kunnen factureren, maar dat geeft mij dan weer onterecht voordeel tov BTW-plichtige ondernemers?

Kak, ik moet nog maar eens naar de startersdag 😂

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You must be logged in to reply to this topic.